F1 regler som MSEC/SSIC?

30 posts / 0 new
Senaste inlägg
Bild för Stepet
Bild för StepetBild för Stepet
Nedkopplad
Senast sedd: 3 dagar 15 timmar sedan
Medlem: 2014-01-05
F1 regler som MSEC/SSIC?

Regelsidan för F1 är uppdaterad med ett utkast på regler som inte är spikat. CK har inte tagit ställning ännu men jag lämnar nu ut min text för att få in eventuella synpunkter. Dessa kan lämnas här eller privat till mig/CK. 

MSEC/SSIC har gjort några principiella förändringar i sina regelverk inför 2017/2018. Allt kommer vi inte att följa men att få liknande regler i hela Sverige är ju en fördel så vi överväger nu olika alternativ. Det idag publicerade NTCC-regelverket för F1 ska dock ses som ett seriöst förslag och bör behandlas därefter. Dock är det fortfarande ett utkast som mer eller mindre kan ändras innan säsongen startar.

Bild för Kent Asplund
Bild för Kent AsplundBild för Kent Asplund
Nedkopplad
Senast sedd: 4 månader 2 veckor sedan
Medlem: 2014-01-04
Bra förslag.

Bra förslag.

Det bör kompletteras med en lista av godkända reglage utöver de som är EFRA och ROAR-godkända. Tex så borde Skyrc cheetah och Hobbyking X-car också godkännas.

 

Nedkopplad
Senast sedd: 2 år 11 månader sedan
Medlem: 2014-06-11
Föreslår "ESC är fritt

Föreslår "ESC är fritt sålänge det är i "Blinky-mode". Skippa listan med godkända ESC då det visat sig att de billiga reglagen på marknaden nu ej är godkända.

mvh

Bild för Dennis
Bild för DennisBild för Dennis
Nedkopplad
Senast sedd: 23 timmar 43 minuter sedan
Medlem: 2014-09-10
Håller med om att vlfritt i

Håller med om att vlfritt i blinky mode borde kunna användas i F1:orna, dels på grund av de skäl Marcus anger dels pga att vem orkar leta igenom hela godkända listan vid besiktning.

Bild för Stepet
Bild för StepetBild för Stepet
Nedkopplad
Senast sedd: 3 dagar 15 timmar sedan
Medlem: 2014-01-05
Håller med angående reglage.

Håller med angående reglage. Vi hade det fritt tidigare men skulle ju anpassa oss till MSEC/SSIC... Så om vi går tillbaka till fria reglage (givetvis i blinky mode) så är jag för det. Å så blir det ju bara lättare att besikta.

Bild för Pelle
Bild för PelleBild för Pelle
Nedkopplad
Senast sedd: 3 år 7 månader sedan
Medlem: 2014-06-12
Hej!

Hej!

angående reglementen (F1)som diskuteras borde väl SM:et som då ev ska köras här uppe i Norr vara det som gäller? Man bör väl vara inkörd på motorer, däck, däcksoppa, esc inför en sådan stor tävling. NTCC cupen blir ju perfekta tillfällen att förbereda sig inför detta event.

mvh

Pelle

Nedkopplad
Senast sedd: 2 år 11 månader sedan
Medlem: 2014-06-11
Håller helt med dig Pelle

Håller helt med dig Pelle Smile Gäller ju både inom F1 och Touring... Ge förarna i norr bästa möjliga förutsättningar inför SM.

 

Bild för Tudor_47
Bild för Tudor_47Bild för Tudor_47
Nedkopplad
Senast sedd: 5 dagar 19 timmar sedan
Medlem: 2014-07-22
Tycker de regelutkast för F1

Tycker de regelutkast för F1 ser bra ut, flertalet motorer som är OK, samt fri utväxling.  Min F1 är OK direkt, kör cheetah paketet i min så det är ju extra skoj!   Vad gäller däck så spelar det mindre roll, viktiga är att alla köra samma däck. Annars kommer vi alla sitta med 10-15 talet olika däcksuppsättningar.......

Bild för Stepet
Bild för StepetBild för Stepet
Nedkopplad
Senast sedd: 3 dagar 15 timmar sedan
Medlem: 2014-01-05
Håller med. Alla ska köra

Håller med. Alla ska köra samma däck! Ska man då tänka snart SM och regler som är samma i resten av landet är det ju de nya Ride/Hudy som gäller och vi bör träna på. Om vi kör första i Vännäs med nuvarande skrivning och styr upp det mot nämnda däck eftersom så blir det säkert bra? Jag har inte riktikt koll på däckfronten just nu men så kanske blir bra? När vi träffas i Vännäs får vi alla resonera ihop oss om hur det ska stå och vad som gäller och framtida skrivning,etc.

Men det är ungefär så jag tänker om däck till F1. 

Nedkopplad
Senast sedd: 2 år 11 månader sedan
Medlem: 2014-06-11
Bra Peter, jag håller med.

Bra Peter, jag håller med.

Innan Luleå bör vi kunna ha tagit ett deffinitivt beslut.

Mvh

Bild för Dennis
Bild för DennisBild för Dennis
Nedkopplad
Senast sedd: 23 timmar 43 minuter sedan
Medlem: 2014-09-10
Liten fråga Marcus, har du

Liten fråga Marcus, har du frågat din far om hur Ride däckena fungerade innomhus i Örebro? 

Nedkopplad
Senast sedd: 2 år 11 månader sedan
Medlem: 2014-06-11
Bra fråga Dennis. I Örebro

Bra fråga Dennis. I Örebro gick både farsans och Mattias bilar som på räls. Vi har nu kört RIDE GR/HUDY där vi direkt kunna jämföra mot GRP och Ride XR på följande banor...

Ute: Boden, Luleå, Lidköping och Trollhättan. Överallt fungerade de bäst!
Inne: Lidköping (rullad matta), Tibro (ETS-matta), Luleå (Klassisk matta), Örebro (matta okänd) - RideGR/Hudy var överlägsna!

mvh

Nedkopplad
Senast sedd: 2 år 11 månader sedan
Medlem: 2014-06-11
Glömde en sak.

Glömde en sak.

Om det går vägen i helgen med ett SM i Skellefteå så är det så att ni/vi själva kan sätta reglerna. Detta då F1 ej finns i SBF, ännu. Det gäller att vi är smarta så att vi kör på de regler vi tycker är lämpliga men ej utesluter någon från att komma. Köra på samma däck är smart, fria blinky är även det smart, motor listan kan det nog gnälla om från någon men den listan NTCC har är smart för klassen. Det gäller bara att vissa personer i södra Sverige förstår varför vi inte vill ha sk sjort-stack motorer godkända.

Mvh

Bild för Tudor_47
Bild för Tudor_47Bild för Tudor_47
Nedkopplad
Senast sedd: 5 dagar 19 timmar sedan
Medlem: 2014-07-22
Om jag vänder på det om jag

Om jag vänder på det om jag vill köpa en  motor ur NTCC listan som även är OK i MSEC/SSIC.... är det ETS motorn som gäller då?   Motorn måste väl finnas i någon av listorna Roar/efra...

 

Nedkopplad
Senast sedd: 2 år 11 månader sedan
Medlem: 2014-06-11
Japp, motorn måste då finna

Japp, motorn måste då finna på antingen EFRA, BRCA eller ROAR listan.

Hobbywing G2 motorn vet jag finns med. Måste dock kolla upp de andra.
mvh

Bild för Dennis
Bild för DennisBild för Dennis
Nedkopplad
Senast sedd: 23 timmar 43 minuter sedan
Medlem: 2014-09-10
Cheetah motorn och Scorpion

Cheetah motorn och Scorpion motorn hittar jag inte i listorna, övriga hittar jag. Om detta stämmer så kör ETS med icke EFRA/ROAR/BRCA godkänd motor.

Nedkopplad
Senast sedd: 2 år 11 månader sedan
Medlem: 2014-06-11
Exakt Dennis,

Exakt Dennis,

ETS tar inte hänsyn till några listor. De kör den motor/ESC combo som de själva vill. Dvs, det företaget som lägger rätt anbud för att alla ska köra.
Varken Cheetah eller Scorpion är godkända i de övriga svenska cuperna. Nu senast i Örebro var det en deltagare som ville sätta i sin gamla Cheetah då spedpassion gick sönder men han tilläts ej tävla med den.

mvh

Bild för Tudor_47
Bild för Tudor_47Bild för Tudor_47
Nedkopplad
Senast sedd: 5 dagar 19 timmar sedan
Medlem: 2014-07-22
Min Stackars Cheetah motor...

Min Stackars Cheetah motor......

åja...  Man får väl börja spara..

Bild för MattiasH
Bild för MattiasHBild för MattiasH
Nedkopplad
Senast sedd: 4 år 10 månader sedan
Medlem: 2017-08-06
Har kört hudy däcken sedan de

Har kört hudy däcken sedan de kom ut på marknaden och är väldigt nöjd med den. De håller bra och ger utmärkt fäste överallt där jag provat dem. Då de dessutom säljs av minicars så kan ju typ alla butiker få hem dom vilket är ett stort plus. 

Kan inte annat än instämma att reglage ska följa EFRA (valfritt som går att ställa i blinky och ryms i karossen).

Motor, specar man den inte så ska man ju stäva efter att motsvara EFRA, men ge dispens för de andra organisationerna.

Bild för Tudor_47
Bild för Tudor_47Bild för Tudor_47
Nedkopplad
Senast sedd: 5 dagar 19 timmar sedan
Medlem: 2014-07-22
Motor med fast endbell:https:
Bild för Jörgen Wahlberg
Bild för Jörgen WahlbergBild för Jörgen Wahlberg
Nedkopplad
Senast sedd: 5 dagar 20 timmar sedan
Medlem: 2015-11-08
Kanske dags att släppa

Kanske dags att släppa motorerna fria enligt EFRA listan 21.5T

Vad tror ni?

 

 

Bild för Pelle
Bild för PelleBild för Pelle
Nedkopplad
Senast sedd: 3 år 7 månader sedan
Medlem: 2014-06-12
Låter rimligt med motorer

Låter rimligt med motorer enligt EFRA

 

Bild för Stepet
Bild för StepetBild för Stepet
Nedkopplad
Senast sedd: 3 dagar 15 timmar sedan
Medlem: 2014-01-05
Kanske, kanske inte. Fria men

Kanske, kanske inte. Fria men med fast bakstycke då, eller hur går tankarna? 

Bild för Jörgen Wahlberg
Bild för Jörgen WahlbergBild för Jörgen Wahlberg
Nedkopplad
Senast sedd: 5 dagar 20 timmar sedan
Medlem: 2015-11-08
Tänke att vi skulle få samma

Tänke att vi skulle få samma regler som söderut, blir ev. att åka ner i sommar.

Blir lättar att få tag i en hysat bra motor till rätt pris, Tonisport, t2shop mf har ständig rea på 21.5T motorer som är efra godkända.

Bild för Pelle
Bild för PelleBild för Pelle
Nedkopplad
Senast sedd: 3 år 7 månader sedan
Medlem: 2014-06-12
Klassen är inte överdrivet

Klassen är inte överdrivet stor så låt motorbegränsningarna inom 21,5 vara frikostiga! Blinky esc och " kör med det du har inom 21,5" Blir det för vassa motorer är bilarnas väghållning själva begränsningen. Märker vi att nån dyr motor sticker ut och blir ett måste så får vi sätta begränsningar då!?

 

 

Nedkopplad
Senast sedd: 2 år 11 månader sedan
Medlem: 2014-06-11
Håller inte med om att släppa

Håller inte med om att släppa det fritt.

Reglerna sattes i höstas/vintras och jag vet många som bytt motorer för att köp en modern med fast bakstycke. 

Skulle vi ändra den regeln nu så kommer de känna att de måste köpa ny motor igen. Det kommer förmodligen bara leda till att de skippar att tävla. 

Låt reglerna på F1 sitta nu s vi kör åtminstone en säsong till. Det är STOOOR skillnad på de motorer med fast endbell och de med ställbar timing. 

Fredrik körde med Hobbywings G2 med fast timing på SMet...Han var lite sur för att de andra hade betydligt bättre klipp men ville köra med det som vi så länge promotat . 

De i södra Sverige är INTE överens om att fria motorer gjorde klassen bättre. 

Mvh

Bild för Stepet
Bild för StepetBild för Stepet
Nedkopplad
Senast sedd: 3 dagar 15 timmar sedan
Medlem: 2014-01-05
Vi har satt regler med fast

Vi har satt regler med fast bakstycke. De gäller i sommar utan undantag. Vi skiftar inte regler snabbt om vi inte måste. Ska vi ändra blir det på sikt. Här finns det inget som säger att vi måste justera något nu.

Jag tycker inte vi ska ändra utan försöka påverka cuperna söderut att justera till våra motorregler i stället. Det är en enligt mig en bättre utveckling. 

Nedkopplad
Senast sedd: 2 år 11 månader sedan
Medlem: 2014-06-11
Håller med Peter! 

Håller med Peter! 

Bild för Dennis
Bild för DennisBild för Dennis
Nedkopplad
Senast sedd: 23 timmar 43 minuter sedan
Medlem: 2014-09-10
Håller med!

Håller med!

Bild för Pelle
Bild för PelleBild för Pelle
Nedkopplad
Senast sedd: 3 år 7 månader sedan
Medlem: 2014-06-12
Det är inte lätt att köpa

Det är inte lätt att köpa rätt saker! Ständiga regel diskussioner! Är det inte däck så är det Blinky eller motorer! Köpte just en F1:a igen men....

 Har testat godkända motorer under förra sommaren mot icke godkända i F1. Inte är det där man vinner tävlingarna! Inte i mina ögon iaf. Långsiktigheten i reglerna köper jag men känner en viss frustration om vad man ska köpa och om det sen är godkänt när väl säsongen startar! 

Jag tänker inte gå in på möjligheterna som finns att få en sk standardmotor att gå bättre men ett känt faktum är att ju mer standard det är ju större är möjligheterna till att få dessa motorer att gå bättre genom olika svårupptäckta mekaniska eller elektroniska ingrepp tyvärr är det så inom alla sorters motorsport när det gäller "standard klasser"!

 

To prevent automated spam submissions leave this field empty.