Tävlingsbyte 28/3 Vännäs --> Luleå

17 posts / 0 new
Senaste inlägg
Nedkopplad
Senast sedd: 2 år 11 månader sedan
Medlem: 2014-06-11
Tävlingsbyte 28/3 Vännäs --> Luleå

Tja,

Fick en förfrågan om vi kunde ta över sista deltävlingen i NTCC. Jag kan ställa upp och arrangera detta. Dock vill jag ha svar på några frågor innan.

Däck, stämmer det att ni kör sorex och sweep? I luleå kör vi bara Ride REX30 då dessa till skillnad mot de övriga faktist "lägger ner" grepp i mattan ner de används. Jag skulle vilja att vi kör med de däcken på vårt race. Detta är samma däck som används i alla cuper söderut. Dessutom blir det fan så mycket enklare för alla, både de tävlande som bara behöver en typ och mig som controller.

Hur gör ni med anmälningarna. Jag vill på ett enkelt sätt få dem importerade till RCM.

17.5 i stock? 

Nån som vill köra mod?

Nån som vill köra F1 eller 1:12 som supportklass?

Anmälningsavgift - Vad går till arrangerande klubb?

 

mvh

Marcus

Bild för Kent Asplund
Bild för Kent AsplundBild för Kent Asplund
Nedkopplad
Senast sedd: 5 månader 1 vecka sedan
Medlem: 2014-01-04
Snabba svar

Standardäck som "alla" kör med är sweep 28 (sorex 28 är godkännt eftersom att det var det förra enhetsdäcket men det kommer inte vara aktuellt)

Motor: ”Turnigy Trackstar 17.5” Produkt ID: 9192000029.

Ingen var intresserade av att köra mod innomhus för 6 månader sedan. Kan ha ändrats eller vi kan ha missat någon.

Det kan finnas intresse både för 1:12 och F1. Troligtvis 1:12

Majoriteten av anmälningsavgiften går till arrangerande klubb(ar).

Regler:
/tekniskaregler
/tavlingsregler

/Kent
 

Bild för Thomas Näsström
Bild för Thomas NäsströmBild för Thomas Näsström
Nedkopplad
Senast sedd: 1 år 5 månader sedan
Medlem: 2014-02-05
Sweep

Hej!

Sweepdäcket lägger också gummi i mattan. Har kört årets Ride rex 30 och det är betydligt sämre än fjolårets. Det jag inte gillar med årets däck är att däcksidorna är mycket svagare samt vill spricka ovanför limningen. När vi körde i Enköping på Minicars bana fick man limma extra 2 ggr innan körning samt limma mellan varje heat. Vet ej hur de fungerar på Er bana och 17,5 men med grepp o Modified är de inget jag vill köra.

Nedkopplad
Senast sedd: 2 år 11 månader sedan
Medlem: 2014-06-11
Jaha Thomas, det var ju

Jaha Thomas, det var ju märkligt... Inget jag har märkt med modified varken på vår bana eller under SM-helgen då det blev tokgrepp tillslut. Däremot limmade vi däcksidor likt buggy för att minimera vältgrepp...Förra året var fälgarna för veka men nu håller de bra. Har inte sett ett däck som spruckit överhuvudtaget. Är du säker på att du inte kört för hårt in i en sarg?

Bild för Thomas Näsström
Bild för Thomas NäsströmBild för Thomas Näsström
Nedkopplad
Senast sedd: 1 år 5 månader sedan
Medlem: 2014-02-05
Däck

Nej. Körde 1 omg på fredag och efter 2 ack började det välta i både höger o vänster kurvor. Pratade med andra och fick till svar att extra limma 2 ggr innan och mellan varje heat samt anv 2 omg. Lördag hade jag limmat dem samt monterat klister ringar från NT200 foam däck och problemet löste sig. En kompis fick en omg klister ringar för att testa och upplevde samma sak. Körde fjolårets däck när jag testade i Umeå innan jag åkte ner och hade inga problem med dem. Provat årets däck igen i Umeå när jag kom hem med  17,5 och fick problem igen.  

Nedkopplad
Senast sedd: 2 år 11 månader sedan
Medlem: 2014-06-11
Men då menar du ju att limmet

Men då menar du ju att limmet spricker? Inte däcken? Jag limmade däcken 2 (två) gånger under SM och det var ett enormt grepp där, förmodligen har ni inte kört på en bana med så bra grepp förut. Jag förstår inte ditt problem, är det att bilen går dåligt/välter på Ride? Då kan de ju inte ge sämre grepp än Sweep, helt omöjligt... Går däcken sönder - nåt som jag aldrig varit med om eller menar du att limmningen släpper mellan däck/fälg? Eller är det att du faktist måste ställa in bilen när greppet ökar? Vältgrepp med 17,5 motor, då måste ju bilen vara felinställd. Klisterringar har jag inte settIhört någon använda? 

Läste ditt inlägg igen, du skrev att det välte efter två körningar, då är ju inte ens däcken på sitt max vad gäller grepp, det kommer efter 5-6 accar. Som sagt, jag körde SM på två uppsätningar, 2 dagars tävlande i MOD. Hade jag vetat då vad jag vet nu så hade nog en uppsättning räckt... Hade för övrigt med mig 10 omgångar eftersom jag trodde att man skulle byta efter varje körning.. haha... så fel hade jag

mvh

Marcus

Bild för Thomas Näsström
Bild för Thomas NäsströmBild för Thomas Näsström
Nedkopplad
Senast sedd: 1 år 5 månader sedan
Medlem: 2014-02-05
Grepp

Inte greppet jag är emot. Det är inte limningen som spruckit på däcken. Gummit på däcket har spruckit ovan för limningen. Det är inte bara ett däck som spruckit. När jag körde i Enköping på MSC så diskuterade jag med flera om årets Ride däck Det var fler än jag som hade samma uppfattning. Bygga om för greppvält är inga problem. I Umeå är det så mycket grepp nu att de slutat använda däcksoppa speciellt fram. Då 1:12 har problem med greppvält och kör utan däcksoppa finns det  grepp. I fjol när jag och Hans Lyxell körde 1:12 i Uleåborg så körde vi helt utan däcksoppa på grund av fästet. Likaså körde jag 17,5 i TC och fick bygga om bilen då det började välta. Har bara beskrivit hur jag har uppfattat min erfarenhet med det däck ni föreslagit. Sen är det NTCC som bestämmer vilket däck som skall användas och inte jag eller någon annan förare.

Bild för Stepet
Bild för StepetBild för Stepet
Nedkopplad
Senast sedd: 5 dagar 1 min sedan
Medlem: 2014-01-05
Sweep / Sorex

Nu på de 2 tävlingar som är kvar inomhus under våren 2015 är det samma däck som tidigare. Det blir ingen regelförändring nu. Vi kör Sweep 28 (eller Sorex 28).

Om vi ska byta däck till en annan säsong så gör vi det under ordnade former. Alla som hittintills har kört i NTCC har varit nöjda med de alternativ vi nu har så ett däcksbyte är inte aktuellt. (Vad jag känner till.) Vi har även god tillgång på Sweep på tävlingarna vilket är en värdefull faktor att ta hänsyn till. Så länge det inte är stora slitagekostnader eller andra problem med däcken vi använder så ska det komma fram goda argument till varför vi skulle byta. En troligare förändring av reglerna är kanske att vi fasar ut t.ex. Sorex till Sweeps fördel och endast ett däck, inte att vi tar in ännu ett nytt märke.

Med detta vill jag inte hämma disusionen! För att vi i kommitén ska kunna fatta bra beslut måste vi få höra synpunkter från många förare och då måste vi kunna hålla högt i tak och låta alla komma till tals. Till slut fastställs en regel och då hoppas jag den ska vara väl underbyggd med fakta även om kanske inte alla tycker det blir det bästa beslutet. Jag kör en del själv för att få erfarenhet och lyssnar av alla som kör mer för att sedan kunna vara med och fatta, ibland otrevliga beslut, men så kan det vara ibland. Målsättningen kvarstår att vi i Norrland ändå ska kunna träffas i en cup och tävla under ordnade former och ha skoj tillsammans. Reglerna ska bara rama in det hela så att det passar alla på något sätt.

/Peter

Nedkopplad
Senast sedd: 2 år 11 månader sedan
Medlem: 2014-06-11
Blir bra det Peter, ses

Blir bra det Peter, ses söndag Smile

Bild för Tudor_47
Bild för Tudor_47Bild för Tudor_47
Nedkopplad
Senast sedd: 1 månad 2 dagar sedan
Medlem: 2014-07-22
Hittade en liten film från

Hittade en liten film från Luleås bana...

https://www.youtube.com/watch?v=TXMKUxqL_4w

Nedkopplad
Senast sedd: 2 år 11 månader sedan
Medlem: 2014-06-11
Idag preppades banan

Idag preppades banan ytterliggare. Jag hade tyvärr inte möjlighet att själv köra medn Alex var där o tränade.

In o anmäl er nu!

Bild för Stepet
Bild för StepetBild för Stepet
Nedkopplad
Senast sedd: 5 dagar 1 min sedan
Medlem: 2014-01-05
En i taget...

Jag anmäler mig gärna men det blir en tävling i taget. Jag tänker köra alla tävlingar och nu kommer Ske-å som nästa race. När det är klart är det dags för Luleås bana och jag hoppas att "preppningen" lyckades väl. Bortsett från allt ludd så var fästet "hyfsat" och tillräckligt för att köra tävling på, då det är lika för alla. Bansträckningen och hela anläggningen var mycket fin så jag hoppas att ni lyckas få till fästet också så blir det verkligen kanon på alla sätt i Luleå. Vi ses på nästa race!

Bild för Stepet
Bild för StepetBild för Stepet
Nedkopplad
Senast sedd: 5 dagar 1 min sedan
Medlem: 2014-01-05
Anmälan

Nu är det hög tid att anmäla sig om man inte redan har gjort det. Är det några som inte har godkända motorer eller däck så kommer det att finnas att köpa på plats. Jag planerar att vara där på fredag kväll, det borde gå bra enligt inbjudan ju. Det är final i cupen men vi uppskattar lika mycket nybörjare som vill prova att starta i en tävling som att se fajten mellan Alexander och Linus om vem som ska vinna totalen. Jag tror att det blir en bra tävling på er fina bana i Luleå och jag hoppas även att det kommer vara flera "nya" lokala förare på startlinjen.

Hur är det med mekbord? Får vi en vink på torsdag, eller redan nu, om det räcker eller om man ska ta med eget? (stolar?)

Nu laddar jag för en trevlig helg i Luleå och en spännande avslutning på vinterns cup i NTCC. Även om våren är här så kör vi inne några veckor till här i Norrland...

Nedkopplad
Senast sedd: 2 år 11 månader sedan
Medlem: 2014-06-11
Hej,

Hej,

Med tanke på antalet anmälda blir nog inte bordsfrågan nåt problem... 6 stycken med mindre än en vecka kvar...

Hur var det, kommer någon att ha motorer/däck med till försäljning?

MFK Jupiter har REX30 till specialpris om någon är intresserad att testa, ej tävla med.

mvh

Bild för Kent Asplund
Bild för Kent AsplundBild för Kent Asplund
Nedkopplad
Senast sedd: 5 månader 1 vecka sedan
Medlem: 2014-01-04
Jag har däck med mig. Peter

Jag har däck med mig. Peter har motorer.

Jag tänkte komma på fredag med nån av Skelleftebilarna. Finns det golvyta kvar till mig?

 

Nedkopplad
Senast sedd: 2 år 11 månader sedan
Medlem: 2014-06-11
OBS,

OBS,

Klubben kommer hålla lokalerna tillgängliga från och med fredag EM. Övernattning går bra om ni tar med liggunderlag/luftmadrass/sovsäck. Då kan ni köra hela natten.

Kostnad

träning fredag 100:- 

Övernattning 50:-

 

mvh

Marcus

Nedkopplad
Senast sedd: 2 år 11 månader sedan
Medlem: 2014-06-11
Ett tidsschema finns nu här
To prevent automated spam submissions leave this field empty.