Däck sommaren 2016

23 posts / 0 new
Senaste inlägg
Bild för Thomas Näsström
Bild för Thomas NäsströmBild för Thomas Näsström
Nedkopplad
Senast sedd: 1 år 5 månader sedan
Medlem: 2014-02-05
Däck sommaren 2016

Hej!

Har skickat en förfrågen till Alexander Hagberg om däck till el-touring utomhus.

Han har kört runt hela världen på olika däck och har nog väldigt bra koll på

vad som är bra däck för asfalt.

Ride verkar vara lite lotteri då kvaliten är ojämn i alla fall nu senast på Ets i Luxemburg.

Tidigare körde han Reedy race med Sweep 36 och såg ingen diskussion om dem.

EM och VM har också körts på lite olika däck så information finns nog att tillgå från honom.

Vi får se vad han tycker så lämnar jag över den för diskussion här på Forumet.

Thomas Näsström

Lappen

Bild för Tudor_47
Bild för Tudor_47Bild för Tudor_47
Nedkopplad
Senast sedd: 1 månad 3 dagar sedan
Medlem: 2014-07-22
Bra,

Bra,

Jag har iochförsig inte nått dit att jag upplever däcken som problem....ännu!

Tack för hjälpen sist!
Jag ser fram emot en bra diskussion om däck...

Bild för Kent Asplund
Bild för Kent AsplundBild för Kent Asplund
Nedkopplad
Senast sedd: 5 månader 2 veckor sedan
Medlem: 2014-01-04
Däcksval

Vi har diskuterat att byta däck för NTCC så det är mycket bra om vi får fram så mycket information som möjligt.

Målsättningen för NTCC är ju att ha en attraktiv tävlingsform för de flesta men så tillgängligt som möjligt för de nya och gröna förarna, därför så prioriterar vi en låg kostnad. Ett idealt däck skulle alltså ha egenskaperna:

  • Lång livslängd.
  • Lika prestanda från början till slutet av användandet.
  • God tillverkningskvalité så att en uppsättning fungerar lika som en annan.
  • Lågt pris.

Observera att vi egentligen inte behöver ett däck som har lika bra grepp som det vi har nu, alla kör ju med samma förutsättningar, men det är ett pluss.

Sorex har ju fungerat bra men de är dyrast.

Nordin indikerar att han kan göra bättre pris på Sweep (gissningsvis kring 230:- för en uppsättning) så den är en het kandidat. Men hur fungerar dom?

All information och alla åsikter är välkommna!

 

Bild för Stepet
Bild för StepetBild för Stepet
Nedkopplad
Senast sedd: 5 dagar 7 timmar sedan
Medlem: 2014-01-05
Sweep 36

Jag har redan köpt en omgång Sweep 36 som jag tänkte testa nästa gång jag får en träningsstund på banan. Kommer nu inte ihåg vilken variant av 36:or det var, men det borde finnas något spår att leta upp för att fastställa ...

Bild för Kent Asplund
Bild för Kent AsplundBild för Kent Asplund
Nedkopplad
Senast sedd: 5 månader 2 veckor sedan
Medlem: 2014-01-04
Sweep 28

Jag har haft problem med att få Sweep 28 att fungera på asfalt. Bilen har varit väldigt "pointy" vilket gjort att jag hela tiden sladdat av.

Det kan vara att Sweep har mer fäste än Sorex (så var det ju innomhus) och att bilens inställningar måste anpassas efter däcken. Om det är likadant med Sweep 36 eller nåt annat däck så gör det hela utvärderingen mycket svårare.

 

Bild för Kent Asplund
Bild för Kent AsplundBild för Kent Asplund
Nedkopplad
Senast sedd: 5 månader 2 veckor sedan
Medlem: 2014-01-04
Livslängd

och att däcken kan ha en livslängd närmare 1000 varv gör det inte lättare......

Bild för Tudor_47
Bild för Tudor_47Bild för Tudor_47
Nedkopplad
Senast sedd: 1 månad 3 dagar sedan
Medlem: 2014-07-22
Kollade på svenska

Kollade på svenska bilsportförbundet radiostyrd bilsport,

där står det "Däcken för årets SverigeCupen är samma som förra året: Sorex36R, röda inlägg, märkta SverigeCupen 2015."

de länkar även till inköpsställen.....  Autopartner: "Sorex Glued 36R + Red + Stiff light 2015 års SC cupdäck Artikelnummer:XG-36SR"

Dessa är då de däck som vi idag kör med, jag gillar att vi använder samma som körs nationellt.
vad som sker inför 2016 vet vi inte nu (nationellt).... men jag tycker att det vore bra om vi kör med lika däck.

Oavsett så är det viktigast att det bestäms vilket däck som gäller så det inte blir fritt att själv välja en sorts 36'or eller om det blir 34'or som de kör i ETS....

 

Bild för Thomas Näsström
Bild för Thomas NäsströmBild för Thomas Näsström
Nedkopplad
Senast sedd: 1 år 5 månader sedan
Medlem: 2014-02-05
Inget svar ännu

Inget svar ännu från Hagberg.

Är intresserad att hitta ett

1 Billigare däck

2 Hållbart

3 Jämnt grepp hela livslängden

4 Tillgänglighet

Körde senast på 2 år gamla Sorex däck och de funkade hyfsat.

Vill mest kolla möjligheten att få ned kostnaden på däcken.

 

 

Bild för Kent Asplund
Bild för Kent AsplundBild för Kent Asplund
Nedkopplad
Senast sedd: 5 månader 2 veckor sedan
Medlem: 2014-01-04
Kostnad och pris

Sorex har högsta priset men inte nödvändigtvis högsta kostnaden.

Kostnaden är priset / antal varv (eller heat) man använder dem.

Om ett däck förlorar fäste efter några heat så kommer man att köpa nya däck fast de inte är helt uppnötta, alltså högre kostnad.

Sweep 28 var en trevlig upplevelse eftersom att varvtiderna var de samma i 600 varv eller mer (Umeå, inne) och dessutom kostade mindre. Sorex 28R förlorade märkbart och man kunde kapa tiderna med 0.3 sekunder (eller mer) genom att sätta på fräscha sulor.

Utomhus har Sorex 36 fungerat mycket bra så det krävs lite mer för att göra ett byte. Dock så är 100:- billigare per uppsättning en stark motivation.....

 

Bild för Stepet
Bild för StepetBild för Stepet
Nedkopplad
Senast sedd: 5 dagar 7 timmar sedan
Medlem: 2014-01-05
Test omg.

De Sweep 36 jag har, skaffade jag i höstas bara för att jag var lite nyfiken på dom och att ha något att träna på. Nu kanske jag måste vara mer noggrann när jag testar... Billiga i inköp var dom i alla fall.

Bild för Thomas Näsström
Bild för Thomas NäsströmBild för Thomas Näsström
Nedkopplad
Senast sedd: 1 år 5 månader sedan
Medlem: 2014-02-05
Svar

Hej!

Har nu fått svar från Hagberg.

Kort och uttömmande ur ett proffs erfarenhet.

Sweep är bra! Sorex är bra men droppar snabbt i prstanda efter första acken.

 

Thomas Näsström

Lappen

Bild för Kent Asplund
Bild för Kent AsplundBild för Kent Asplund
Nedkopplad
Senast sedd: 5 månader 2 veckor sedan
Medlem: 2014-01-04
Vi borde testa sweep alltså.

Vi borde testa sweep alltså.

Jag har smurfat nätet lite och Ride verkar också ha potential. Sämre fäste men håller jämna tider mycket länge (optimalt för oss). Tydligen så fungerar de sämst när de är riktigt nya.

Dock så är det väldigt blandade åsikter om samtliga däck  så man måste nog skaffa sig en egen uppfattning, som vanligt....

Bild för Kent Asplund
Bild för Kent AsplundBild för Kent Asplund
Nedkopplad
Senast sedd: 5 månader 2 veckor sedan
Medlem: 2014-01-04
Jag har kollat och det finns

Jag har kollat och det finns olika sweep att välja på.

  1. R-series:  Normala profilen. De däck vi kört på innomhus.
  2. QTS: Lägre profil. De däck vi ska köra nästa vinter. Verkar hantera sidokrafter bättre och släpper inte i limningen.
  3. EXP EVO: Vidareutveckling av EXP (utgått) med mer grepp och längre livslängd än EXP.
  4. OG_SPEC:  Speciellt förstandardracing.

http://www.sweepracing.com/mall/list.asp?category=32

Amerikanska sidan beskriver det så här:

R stands for thicker long lasting radius for rough tracks. like Parking lots
E stands for Expert, EXP Sythetic rubbers. all out competition tires.
QTS stands for Quick traction System. Low profile tires mainly for Carpets.
OG is our all brand new rubbers designed for SPEC Racing. Carpet and Asphalts.

http://www.sweepracingusa.com/110-Sedan_c_23.html

Vilket däck pratar vi om?

Jag är lite skeptisk till "R". QTS verkar intressanta och jag vet att Peter har "EXP Evo" som han ska prova.

 

 

Bild för Tudor_47
Bild för Tudor_47Bild för Tudor_47
Nedkopplad
Senast sedd: 1 månad 3 dagar sedan
Medlem: 2014-07-22
Trevlig faktatyngd diskussion

Trevlig faktatyngd diskussion...

kankse är det exp_evo som är rätt??... Peter hur går det med testerna?

 

Bild för Thomas Näsström
Bild för Thomas NäsströmBild för Thomas Näsström
Nedkopplad
Senast sedd: 1 år 5 månader sedan
Medlem: 2014-02-05
Sweep

Kan tänka mig att de däck han uttalar sig om är de Sweep däck de körde på

när de körde Reedy Race TC EXP 36 EVO-R.

33 usd hos Sweep usa.  Kanske kan prova någon omg för test och sedan kolla

hur tillgängligheten är och om Roger kan få tag i dem till nästa år.

Om greppet är jämnt samt att de håller hyfsat länge med samma grepp

så är detta ett möjligt alternativ.

Pratade med en som kört några SC race i söder ifjol och i år med de Sorex vi kör med.

Oftast körde de med 2omg för ett race, alltså 3-4 ackar per set.

Detta är nu i Mod som är betydligt mycket hårdare på däcken.

 

Thomas Näsström

Lappen

 

Bild för Kent Asplund
Bild för Kent AsplundBild för Kent Asplund
Nedkopplad
Senast sedd: 5 månader 2 veckor sedan
Medlem: 2014-01-04
Jag har inte själv kunnat se

Jag har inte själv kunnat se skillnad mellan gamla och nya Sorex när vi kört utomhus men jag har misstänkt att det är liknande som det vi sett innomhus. Mod-grabbarna är nog petigare på att få ut det maximala också så de använder bara däcken då de är "på toppen".

Ska försöka prata med Roger om tillgänglighet nästa gång jag pratar med honom.

 

Bild för Stepet
Bild för StepetBild för Stepet
Nedkopplad
Senast sedd: 5 dagar 7 timmar sedan
Medlem: 2014-01-05
Test

Tyvärr så blev det inget test idag. Bara ca 4-5 acc runt banan som var blöt när jag kom. De två första accarna var det fuktigt och halt. Körde först Sorex 28, sen 32. Blev Sorex 36 till slut och efter ett remras och test och rep av hyrbil med servoproblem så vann kylan. Linus frös och John åkte hem. Tidtagningen hade vi inte ens tagit fram... Över tre timmar på banan men inte så många varv och för att kunna jämföra seriöst så fanns inte tiden eller värmen för fingrarna. Det kanse kan bli några varv på fredag om vädret tillåter. Annars så var det mycket skoj att köra igen, och att försöka stänga för Linus som körde 6.5 eller något liknande... Rakan går inte men annars så...

Bild för Thomas Näsström
Bild för Thomas NäsströmBild för Thomas Näsström
Nedkopplad
Senast sedd: 1 år 5 månader sedan
Medlem: 2014-02-05
Mod

Problemet för de som kör Mod är inte att greppet skiljer för mycket.

Påfrestningarna och slitaget är så mycket större att efter 4-5 ackar går däcken sönder

på de banor där slitaget är högt. Några få banor kan de köra 6-7 ackar på Sorex 36

 

Thomas Näsström

Lappen

Bild för Kent Asplund
Bild för Kent AsplundBild för Kent Asplund
Nedkopplad
Senast sedd: 5 månader 2 veckor sedan
Medlem: 2014-01-04
Vi körde lite med Peters

Vi (Peter, Kent och John) körde lite med Peters Sweep 36 EXP EVO i Skellefteå för ett tag sedan, jag tänkte att vi borde rapportera.

Det var kallt på banan, cirka 20C på asfalten.

Den subjektiva känslan var att det var bättre grepp och mer styrning. Den objektiva mätningen visade att det inte gick snabbare.

Känslan var att i kallare väder så var Sweep trevligare/mer lättkörda men genererade inte bättre varvtider.

Utlåtande om livslängd får vänta.

 

 

Bild för Kent Asplund
Bild för Kent AsplundBild för Kent Asplund
Nedkopplad
Senast sedd: 5 månader 2 veckor sedan
Medlem: 2014-01-04
Jag har sprättat ett paket

Jag har sprättat ett paket Sweep och testat på Pengfors (Vännäs).

Precis som i Skellefteå så kändes det som mer grepp, både fram och bak, och bilen kändes mer lättkörd. Till skillnad från Skellefteå så gick det snabbare, mer än 0.5 sekunders fördel för Sweep.

 

Bild för Tudor_47
Bild för Tudor_47Bild för Tudor_47
Nedkopplad
Senast sedd: 1 månad 3 dagar sedan
Medlem: 2014-07-22
Kollade in på MSEC hemsidan

Kollade in på MSEC hemsidan och det ser ut som om de kommer köra med Volante däcken precis som ETS.
http://www.mellansvenska-elbilscupen.se/index.php

Bild för Kent Asplund
Bild för Kent AsplundBild för Kent Asplund
Nedkopplad
Senast sedd: 5 månader 2 veckor sedan
Medlem: 2014-01-04
Det är nog bara vilka däck

Det är nog bara vilka däck som skall användas innomhus som är bestämt.

Dock så fick jag bra vibbar från de kommentarer jag såg på nätet: "Mer konsekventa under livstiden än sorex " och "Lika bra grepp som sorex". Den första är ju för oss den viktigaste men om den andra är nogorlunda sann så är det väldigt positivt.

Bild för Thomas Näsström
Bild för Thomas NäsströmBild för Thomas Näsström
Nedkopplad
Senast sedd: 1 år 5 månader sedan
Medlem: 2014-02-05
Volante körde Vi i Finland då

Volante körde Vi i Finland då Vi var och körde där. Vi körde med V3 modellen som fanns ifjol. Finland kör samma som ETS/MSC i vinter (V5) då V3 modellen har utgått för den nya.

V3 funkade riktigt bra och höll länge även då vi körde mod. Vi får vänta och se vad som händer med V5  på asfalt till våren.

To prevent automated spam submissions leave this field empty.