Motorer F1

9 posts / 0 new
Senaste inlägg
Bild för Jörgen Wahlberg
Bild för Jörgen WahlbergBild för Jörgen Wahlberg
Nedkopplad
Senast sedd: 3 veckor 5 dagar sedan
Medlem: 2015-11-08
Motorer F1

Vilka motorer tycker ni att vi ska köra med i F1

21.5 är ju redan bestämt.

Ska det vara valfri 21,5 eller några varianter att välja på? fast bakstycke?

Kom ihåga att det här bara är en diskution, för att få sig en uppfattning om vad alla tycker.

 

 

Bild för hans
Bild för hansBild för hans
Nedkopplad
Senast sedd: 2 veckor 2 dagar sedan
Medlem: 2014-02-25
I mellansvenska elbilscupen

I mellansvenska elbilscupen kör man med ETS reglerna, men jag tror att fartregl & motor i MSEC skall vara SKY RC eller speed passion combo. En fördel om vi följer MSEC regler så kan man åka dit och tävla med samma grejor ( vilket några av oss redan gör )

Bild för Stepet
Bild för StepetBild för Stepet
Nedkopplad
Senast sedd: 14 timmar 16 minuter sedan
Medlem: 2014-01-05
Vi utgår från våra egna

Vi utgår från våra egna önskemål och tankar kring regler. NTCC ska bl.a. vara enkelt. T.ex. kan SP vara ett alternativ. Sen ska detta synkas så att vi inte kör ett helt eget race. Vad gör övriga klubbar/serier i Sverige/Europa.

Om vi ser till de förare som är med och kör i NTCC så ska MiniZätas regler för F1 väga tyngst. Där har vi flest förare som hitintills visat intresse av att vara med då endast någon enstaka NTCC förare även kör MSEC. MiniZäta acepterar alla fartreglage med blinky samt två olika HW motorer. Detta samantaget med MSEC så blir det fyra olika motorer som är ok att använda med fartreglage i blinky. Alla motorer körs med fasta bakstycken.

ETS kommer snart ut med sina nya regler för kommande säsong och om det blir någon ny motor där är den också en möjlig godkänd variant? (SSIC kör endast med samma Speed Passion som MSEC)

Kan vi inte lämna motoralternativet öppet fram tills dess att ETC beslutat sina regler? Vi accepterar på dispens de motorer folk har idag. Ute har det inte varit så stora skillnader. Bortsett från MiniZätas förare så har väll de flesta i NTCC redan idag Speed Passion eller SkyRC motorer? ETS borde ju komma med ett beslut snarast?

Jag tycker att 21.5 med fast förtändning är gemensamt för samtliga alternativ och det bör vi följa. Gärna en enhetsmotor eller i alla fall några få alternativ. Motorn bör passa till andra cuper. I undantagsfall kanske det finns alternativ som man kan testa ut och som bevisligen går "lika" som kan vara godkända lokala NTCC avikelser men utgångspunkten är prestanda som SP/SkyRC. (HW är svår att köpa)

Nedkopplad
Senast sedd: 2 år 11 månader sedan
Medlem: 2014-06-11
Vart läser ni att ETS skall

Vart läser ni att ETS skall ändra motorer? Vad ETS gör för motorregel spelar ju knappast nån roll då jag inte hört att någon från NTCC skall dit o köra eller? Sen är det så att på ETS så hyr man ett motor/ESC paket av arrangören. Ett paket som man efter tävling får köpa loss.

Frågan är varför NI väljer att frångå MSEC/SSIC reglerna? Varför inte bara köra på dessa regler? ESC/Motor kombos finns både hos handlare och i begangnade bilar. VArför har ni satt en utväxlingsbegränsning? HAr ni prövat att maxxa utväxlingen och se vad det ger? Det har jag! Vi har testat upp till 46t piniong/76T drev dvs 1.65 i FDR. Motorn blev varm efter 24 minuters kontinuerlig körning. Däremot blev varvtiden bättre med 42t piniong och toppfarten densamma. Inomhus körde jag i Luleå med 39/96, i Linköping 39/96 i Örebro 39/96 och i Karlstad med 39/96...
Hobbywing är inte svåra att köpa de heller om man nu vill ha den kombon... Finns hos ÅF i Sverige och även hos minicars.

Bild för Tudor_47
Bild för Tudor_47Bild för Tudor_47
Nedkopplad
Senast sedd: 3 veckor 5 dagar sedan
Medlem: 2014-07-22
Med fri utväxling, händer det

Med fri utväxling, händer det att motorer/ESC "brinner upp"

Nedkopplad
Senast sedd: 2 år 11 månader sedan
Medlem: 2014-06-11
Nej, inte vad jag någonsin

Nej, inte vad jag någonsin sett. 

Däremot om motorn går varm så tappar den vridmoment men då pratar vi efter 12-15 minuters körtid. 

En fundering till... Det kanske vore enklast om vi godkände alla reglage så länge de är ställda i blinky-mode? Tänker att det faktiskt finns förare som ligger på äldre reglage då de bytt i sin touringbil. Kan de då nyttja dessa istället så kanske vi blir fler i F1? Fria 21.5 med fast förtändning? 

Mvh

Bild för Tudor_47
Bild för Tudor_47Bild för Tudor_47
Nedkopplad
Senast sedd: 3 veckor 5 dagar sedan
Medlem: 2014-07-22
Vi har alltid tillåtet alla

Vi har alltid tillåtet alla ESC, i Blinky mode i Lajf Racing serien.  fria motorer kommer starta en köpcirkus i jakten på den 21.5 som just nu ger mest fart, och jag vet inte omdet är det vi vill ha, I samma anda som att få flera in och köra så är det enkelt att peka ut denna motor ska du ha... (Samtidigt som jag förstår vilken 21,5T motor som helst för att de ska kunna ta en ur gömmorna), tror dock ändå att enhetsmotor är rätt väg att gå trots allt, precis som enhetsdäck, blir enklare för alla.  Vi kommer att tillåta forna säsongers motorer för att inte tvinga alla till butiken

Bild för Stepet
Bild för StepetBild för Stepet
Nedkopplad
Senast sedd: 14 timmar 16 minuter sedan
Medlem: 2014-01-05
NTCC kör också med valfritt

NTCC kör också med valfritt reglage i "blinky". Motor tycker jag man kan rekomendera SP 21.5 som många redan har men att vi tillåter även gamla motorer för de som har en sen tidigare. Fast bakstycke har motorerna så det är väll bra att fortsätta med det antar jag. Håller med Tudor_47. Enhetsmotor o däck är att föredra.

Nedkopplad
Senast sedd: 2 år 11 månader sedan
Medlem: 2014-06-11
Bra,

Bra,

Jag förespråkar även fria "blinky" reglage i SSIC/MSEC. Detta kanske ger att några fler kör om de kan köpa begade touring reglage till bra priser eller att touringförare använder den utrustningen de tycker är för dålig/gammal och köper en F1 o sätter den i.

mvh

To prevent automated spam submissions leave this field empty.