Deltävling 1

Datum: 
söndag, 2018, oktober 28 - 08:00 to 17:00
Arrangör: 
Unlimited slots left.

Uppdaterad 181002 - Tidschema samt förtydligande tävlingsupplägg längst ner på sidan.

UPPDATERAD 181009 - Hotellpriser och rekomendation

Härmed inbjuder Luleå RC Klubb till premiärtävlingen i NTCC-serien 2018/19.
Tävlingen arrangeras enligt NTCC och SBF:s nationella regler för radiostyrdbilsport, samt detta tillägg.

Anmälan till den första tävlingen för säsongen ligger nu uppe på myrcm:

http://www.myrcm.ch/myrcm/main?hId[1]=org&dId[O]=26209&pLa=en

Plats: Luleå R/C Klubb, Inomhusanläggning, Handelsvägen 19, Luleå. Bana om cirka 100 meter. Underlag: Nålfilt med AMB RC4 varvräkning. 

Typ av tävling: Lokal (Distriktstillsånd NTCC)

Licens: Förare med svensk licens, Nationell/Debutant har rätt att starta. Utbildningsintyg gäller som licens och finns utskrivna i kiosken.

Klasser:

  • 1:10 TC - 13,5  
  • 1:10 F1 -21,

Anmälan: Senast söndag 21/10 23:59. Länk för anmälan högst upp i denna info.

Anmälningsavgift: 

  • En klass 150kr två klasser 200kr. (Under 18år halva priset. Dubbel avgift vid sen anmälan.)
  • Betalning via Swish 1231493246 märk betalningen "TÄVLING" eller kontant på plats.
  • Förare som ej avanmält sig 48 timmar före start krävs en godtagbar anledning för att återfå erlagd startavgift (NTCC regler 3.1)

Tävlingsledare: Rolf Bergman

Däck Touring: Sweep SQT-28P eller Volante V5 28CP. Volante finns att köpa vid banan. 

Priser: Priser till bästa debutant & 3 bästa juniorer.

 

Tävlingsupplägg:

  • Heatträning 2x6 min. Heatträning #2 är seedningsgrundande inför kval.
  • Kval 3x5 min
  • Final 3x5 min
  • De fyra första efter kvalen går direkt till A-final, 5-8 till B-final, 9-12 C-final osv... Finalstegen börjar med den lägsta finalen. I den första av varje underfinal kommer 1an och 2an att avancera uppåt i finalstegen. Exempel 1: Vinner man den första C-finalen så startar man 5:a i den första B-finalen. Kommer man 2:a i B-finalen så startar man 6:a i A-finalen. Det är bara i den första finalrundan som man har chans på avancemang. Kommer man 3:a eller lägre så kör man de resterande två finalomgångarna i det senaste körda finalheatet. Exempel 2: I första B-finalen kommer man 3:a, då kör man även final 2 respektive 3 i B-final.
  • Max 6 bilar i kval/final.

 

Lunch: Hamburgare/grill & Varmkorv, dricka, kaffe, fika/godis finns att köpa på plats. MAX/Korvgubben/Pizza finns inom 5 minuter med bil.

Övrig information tfn: 070-6586729

  • Övernattning ej möjlig på banan.
  • Mekplatser/stol finns till alla deltagare.
  • Ta med förgreningssladd.
  • Inga ytterskor på banan.
  • Matta/handduk skall användas. (Medtages av tävlande)
  • Laddpåse är obligatorisk!
  •  Rökning: I klubbhus och tillhörande byggnader råder totalt rökförbud. Rökning får endast ske utanför dessa områden.
  • Avlysning av tävling kan ske vid mindre än 20 startande.
  • Miljöstation för restavfall, batterier, pant, olja samt glas finns på anläggningen

Boende: Förslagsvis Gäddvik (Örnviken). De har stugor samt hotellrum nära banan. 
Specialpris fås då ni uppger "LULEÅ RC KLUBB"
Enkelrum 650:-/Natt, Ord 795:-
Dubbelrum 825:-/natt, Ord 990:-

http://www.ornviken.se 

www.scandic.se Använd SBF avtal, kod D359097201 eller FG för 20% rabatt

Preliminära tider: 

Lördag: 11:00-20:00, Fri träning mot trackfee 100kr

Söndag:

07:00 Dörren öppnar, fri träning.

08:00 - 10:00 Registrering + heat-träning

08:00 - 09:45 Träningsheat

09:55 Förarsammanträde

10:15 Kvalheat

13:30 Start finaler

17:45 Resultat/Prisutdelning

Tidschema kommer uppdateras på följande länk: http://www.myrcm.ch/myrcm/report/en/42010/219765

Deltagande i tävlingen sker på den tävlandes egen risk.
Klubben samt dess tävlingsledning och funktionärer frånsäger sig allt ansvar för under tävling inträffade skador, olycksfall el dyl och kan ej heller anses skyldiga till att skada kan uppstå. Det är upp till varje deltagare att anskaffa/inneha en privat olycksfallsförsäkring i händelse av skada. Tävlingsdeltagare och funktionärer har genom sin anmälan att delta i tävlingen samtyckt till att vederbörandes personuppgifter registreras i tävlingsarrangörens dataregister samt att arrangören inom ramen för sin verksamhet, oavsett mediaform, offentliggör namnuppgifterna.

Välkommen önskar Luleå R/C Klubb

 

Uppdatering/Förtydligande:

NTCC - forumet ligger just nu nere så jag skriver om tävlingsupplägget här istället.
Dagen är baserad på 6 bilar samtidigt på banan. 3 Heat i Touring och 2 i F1, dvs 18+12 förare. Blir vi fler så löser vi det med ytterligare heat alternativt 7 bilar i heaten.

Dagen börjar med med vanliga heat-träningar 2x6 minuter där vi seedar efter resultatet i träning 2. Seedningen gör att man hamnar med lika snabba förare under kvalen.

Vi kör 3 kval om 5 minuter vardera där ditt bästa resultat räknas.

Med upp till 18 startande blir finalstegen enligt följande:
Till finalerna går de 4 första direkt till A-final, de på position 5-8 till B-final, 9-12 till C-final och resterande 6, 13-18 till D-final. 
D-finalen börjar och 1an+2an går vidare till C-final. C-finalen kör därefter. De som klättrade upp från D-finalen startar som 5a & 6a. Även i C klättrar 1an samt 2an till nästa övre final som är B-final. Likadant från B-finalen till A-finalen.

När första omgången av finalerna är körda så har då alla deltagare sorterats in i respektive finalheat. Härifrån kan man nu inte klättra vidare. Stannade man på 3 plats eller sämre i någon av de första underfinalerna så kör man även final 2 och 3 i densamma.

Detta upplägg ger mer spänning och möjligheter för deltagarna att förbättra sig även fast de kanske hade dåliga kval. I finaler kan allt hända och ett misstag i ledning kan direkt avgöra att man inte tar sig vidare eller att en outsider klättrar oväntat högt.

Upplägget är konstruerat så att det är minst 30 minuter mellan finalerna i första rundan. Detta ger att man klarar sig på två accar (1h laddning) samt har tid att soppa däcken inför nästa körning.

Blir det fler förare eller att vi ändrar antal personer ingående i ett heat så kommer vi besluta om detta på förarsammanträdet.

Varför har vi då bestämt att köra detta upplägg?
Jag skall försöka skriva kortfattat.... Upplägget som är kutym idag med tre finaler tillkom i början på 1980-talet. Då var akilleshälen accarna som på den tiden helt plötsligt kunde lägga av. För att jämna ut förutsättningarna ersattes singelfinalen med 3 finaler. För många idag känns dock detta som 3 ytterligare kval. Har man kommit till B/C/D... så kan det kännas som om racet om segern är över. Nu, med detta upplägg så blir det lite av en "andra chans" att vinna tävlingen oavsett ditt kval-resultat. Förhoppningsvis bjuder detta upplägg in till mer racing och förståelse bland bredd-förarna för tävlingarnas tjusning.

To prevent automated spam submissions leave this field empty.