Regeländringar till 2014

1 post / 0 new
Bild för Kent Asplund
Bild för Kent AsplundBild för Kent Asplund
Nedkopplad
Senast sedd: 4 månader 2 veckor sedan
Medlem: 2014-01-04
Regeländringar till 2014

Årets sässong har inneburit några förändringar:

  • Enhetsmotor
  • Maximerad utväxling
  • Ändrad heatlängd
  • Standardiserat kvalformat
  • Förtydliganden av regelverket

Innan vi går igenom förändringarna vill jag påminna om vad vi vill att NTCC skall vara.

Målsättning för NTCC

I grunden är NTCC en fortsättning av JSTCC och mycket är lika.

  • Skall passa såväl nybörjaren som den avancerade föraren. Viktigast är nybörjarna, vi vill ju bli fler.
  • Utbildning; En platform för att bli bättre, både som förare och arrangörer.
  • Vi ska ha kul. Reglerna finns där men vi skall vara generösa med dispanser.

Enhetsmotor

Bakgrund

När JSTCC gick från nitro till el så skulle man välja en "vettig" motor, något liknande i prestanda som tidigare eller kanske marginellt mer. En snabb enmansutredning kom fram till att vi skulle köra en enhets 8.5 och begränsa till 0 (blinky). När så styrelsen i SMS skulle formalisera beslutet var förespråkarna för "snabba bilar" i majoritet och valfri 6.5 blev istället fastlagt.

Efter två sässonger var följande problem identifierade:

  • Spannet på effekt mellan de sämsta (mindre än 290W) och bästa/dyraste motorerna (430W) var stor. Risken för skenande utgifter var stor och målet med en enhetsklass var missat.
  • Eftersom utväxling var fri kunde de som vågade köra nära motorns maxgräns ( och de som hade bättre kylning) få ut märkbart mer prestanda
  • De flesta förarna hade för kraftfulla motorer. (Hög medelavvikelse på varvtiderna och många incidenter)

Val av ny motor

Under sommarsässongen 2013 samlade vi ihop ett antal motorer för att göra grundligare tester. Några billiga 6.5, 7.5, 8.5 och 9.5 lindningars motorer. Dessutom testades en 10.5 och 13.5 lindningars motor.

Jag (Kent) körde dessutom med 8.5 lindningars motor i två tävlingar (Vännäs och Skellefteå) för att få referens på vilken skillnad det innebar.

Det stora testet gjorde i Skellefteå där vi spenderade åtskilliga timmar med att testa samtliga motorer både genom tidtagning och genom att ge subjektiva bedömningar på hur "kul" de kändes.  Vi försökte få så många olika förare som möjligt att ge sina utlåtanden men majoriteten av testerna utfördes av Sebastian S, Peter S och Kent A men med vital hjälp av Pär F.

Eftersom att vi hade två stycken någorlunda likvärdiga 8.5 lindningars motorer kunde vi även testa race-cituationer.

Slutsatserna av testerna var:

  1. För en nybörjare skulle 13.5 vara bra men den skulle vara för tråkigt för majoriteten av förarna.
  2. Den snällaste motorn som fortfarande var kul att köra för de erfarna förarna var de två 8.5 lindningars motorerna Turnigy 8.5 och SpeedPassion 8.5.
  3. 8.5 var fortfarande för mycket för nybörjaren men det var inte längre hysteriskt.
  4. Skillnader i varvtider mellan Snabbaste motorn och Turnigy 8.5 var  ~0.3 sekunder.

Mindre test genomfördes även i Luleå och Vännäs. I Luleå var 13.5 för långsamt även för nybörjaren och skillnader i varvtider mellan snabbaste 6.5-motorn och Turnigy 8.5 var 0.5 sekunder. I vännäs är 8.5 återigen för snabbt för majoriteten av förarna.

Uppenbarligen fanns det inte en optimal lösning men kompromissen var ganska klar.

Maximerad utväxling

För att kunna köra utan fläkt måste motorns timing och drevning kontrolleras. Därför ställdes motorns timing på max och flera accar kördes med olika drevning medan temperaturen följdes upp. Det skiljer sig lite mellan olika förares körstil och för att få en liten marginal tog vi bort någon kugg på pinjongen efter att en maximal drevning fastställts. Målsättningen var att alla skulle kunna köra med vald drevning utan fläkt eller kylfläns.

Ändrad heatlängd / standardiserat kvalformat

Enligt uppföljningen från 2013 vill man ha ett tävlingsupplägg som inte varieras för mycket. Vi valde samma heatlängd och även en snarlik kvalform som SBF medan vi använder tid i stället för placering samt någon final extra som det enhetsupplägg som gäller under hela säsongen.

Förtydligande av regelverket

Bland annat att vi utryckligen stoppat alla kemikalier på däcken för att inte folk skall frestas att använda olika lösningsmedel typ Bräkleen. 

 

 

To prevent automated spam submissions leave this field empty.