Blogg

tisdag, 2016, mars 1 - 22:05

Först vill jag säga att jag personligen inte har back påslaget på mina bilar och att jag inte ser det som en fördel att ha back. När man behöver backa har man redan förlorat heatet.

Bakgrund

Inom all(?) bilsport  förutom radiostyrt så har  bilarna back. Jag vet inte om det alltid finns regler för det eller om det bara är naturligt, färemot så är det ett tekniskt krav i F1 eftersom att utan regeln skulle backen rationaliseras bort.

När jag började tävla i 1:10 el-buggy i mitten av 80 talet så körde nästan alla med mekaniska reglage med tre farter framåt och tre bakåt. Godkänt eller inte vet jag inte men det var i alla fall allmänt accepterat.  Med tiden började fler och fler använda elektroniska fartreglage och få av dem hade back. Anledningen var att back medförde att reglagen blev mycket större ofta upp till fyra gånger större volym och minst dubbel vikt.

Då och då har förare påstått att anledningen till att man inte har back är på grund av att det inte är tillåtet att backa. Det är naturligtvis inte sant och regeln man förmodligen tänkt på finns i RB 4.3:

"Bil endast får köras från förarställningen och 
aldrig framföras mot banans körriktning".

På grund av den regeln så skulle en regel som förbjuder back innebära att om man står med bilen mot körriktningen (sladd 180 grader) så får man inte förflytta bilen utan måste invänta kurvvakt.

Nutid

Med tanke på att det numera inte kräver mer komponenter för att få back på reglagen skulle man kunna förvänta sig att de som skriver reglerna skulle lägga in att man måste ha back så att man kan förflytta bilen från farliga situationer, tex genom att backa ut från banan.

Hur som helst så har myten om att man inte får backa hängt kvar och jag har utmanat alla förespråkare att visa mig var i regelboken det förbudet finns. Fram till nu har jag möts av tystnad.

Vad man nu säger bevisar deras påstående är:

"RB 9.11.1 Tekniska regler radio

Endast styrning och gas/broms får kontrolleras från radion. 
Eventuellt övriga elektroniska komponenter/sensorer för t.ex. 
”Traction Control eller Brake Control (ABS)” är inte tillåtna.

Hjälpmedel som Gyro, GPS eller motsvarande utrustning för att
förbättra resultaten är inte heller tillåtna.

Förare som använder externt eller extra batteripack för sändaren
måste bevisa att det överensstämmer med tillverkarens specifikation.

Endast radiostyrningar som är CE-märkta eller av myndigheten 
motsvarande godkännande får användas vid tävlingar inom 
Radiostyrd Bilsport.

Det är inte tillåtet med någon form av trådlös kommunikation 
från bil till extern källa under tävling som bedöms ge förare 
fördelar i tävlingsmomentet.

Kommentar: Inga tekniska hjälpmedel är tillåtna"

Så de anser alltså att regeln som förhindrar användandet av ABS, TC, gyro och andra tekniska hjälpmedel också skulle förbjuda back. Varför? Inte för att back anses vara ett tekniskt hjälpmedel utan för att det inte står att man får backa. Tydligen så anser man att "gas" är synonymt med att köra framåt, att man gasar när man backar väljer man att ignorera. Notera också att det inte står att man får köra framåt, så om man följer deras resonemang och vad som faktiskt står där får man bara stå på stilla och gasa....

De europeiska reglerna som använts som förlaga är mer koncis och kanske också tydligare :

"The radio control receiver in the car may operate steering 
and motor management. A separate battery supply for the 
powering of the timing equipment is allowed. Using the receiver
to capture electrical signals from sensors carried in the car
is prohibited, be it wireless or not."

Slutord

Jag hoppas att vi med det här förtydligandet kan sluta att diskutera om det är förbjudet eller ej och istället koncentrera oss på om back är något som vi skall reglera; och om det ska regleras ska vi då tvinga folk att ha back för att kunna backa ur situationer eller finns det ett rimligt motiv att helt förbjuda det.

 

söndag, 2016, januari 3 - 17:49

Här kommer en lista på en massa olika touringfjädrar så att man kan jämföra olika fabrikat. Gul HPI är ju inte samma som Gul Kyosho... Här kommer "facit". Har ej koll själv men den som sammanställt listan kanske hade koll....?

torsdag, 2015, juni 11 - 15:25

Årests första utomhustävling gick av stapeln på söndagen (10/5)
reportage
 


I race 2 så var det torrt ute

I race 2 så var det torrt ute och helt andra förutsättningar.

Johnny tog hem kval och snabbaste varv i finalerna samt vann de två första A-finalerna.

När ni kommer ned till Östersund ska ni passa på att köra lite F1, våra regler kommer att allt mera likan de nationella och internationella med avseende på motor
Se reglerna där det framgår vilka regler vi är på väg emot till nästa år (2016)


I race3 hade vi bekymmer med tidtagningen... men vi hittade problemet.
torr bana.
Johnny tog kvalet, Thomas vann första finalen och Johnny vann de två sista finalerna.
reportage....


I race 4 så tog Thomas kvalet, Johnny fixade sin F1 efter kvalet, kingpin hade lossnat...  I finalerna var det jämnt men Johnny lyckades vinna och ta snabbaste varv.
resultatsidan


Race 5 tokfå förare men Race körs i alla fall, Johnny tar hem finalen och kvalet.


Race 6 ,
Kolla in MiniZäta för rapport om deltävling 6..

lördag, 2014, oktober 4 - 21:00

Jag och Peter hade en diskussion om heatlängd och hur lång tid man kan köra på en ack, därav undersökningen på framsidan.

Idag gjorde jag en praktisk test där jag körde en fulladdad ack tills reglaget slog av.

Förutsättningar:

  • Motor: Turnigy 17.5 lindningar.
  • Ack: nanotech 5300mAh
  • Li-po cut-off: 3.4V

Resultat:

Efter 8 minuter börjar jag bli lite trött i huvudet, efter 12 minuter började jag få ont i ryggen (dags för fysträning?) efter 15 minuter började det komma misstag, efter 20 minuter var det regelbundna misstag.

Efter 155 varv och just förbi 25 minuter så klippte reglaget.

Reflektioner.

Långa heat ger en helt annan utmaning dom jag finner väldigt fascinerande, det är det enda jag saknar från 1:8 buggy.  Personligen skulle jag vilja ha mycket längre heat, gärna med "tank-stopp" om det kunde lösas på ett praktiskt sätt.

Dagens test visar att vi har möjlighet att köra 15 minuters heat utan att deltagarna skulle bli bestraffade kostnadsmässigt och att man skulle kunna köra 30  minuter med 3 minuters uppvärmning med 7000mAh ackar.

Vad är bäst för NTCC? Förmmodligen är det inte bra att ha ett tävlingsformat som av vissa kommer att kännas som tortyr, så jag får nog fortsätta att dröma om mina långa race....

Eller vad tycker ni?

 

måndag, 2014, september 22 - 19:11

Skriv ett mail och nummrera svaren enligt nedan.

Utvärdering av NTCC sommaren 2014

(Till alla som deltagit / visat intresse för NTCC. Sprid gärna vidare till blivande eller nyfikna som också får vara med!)

1. Hur många tävlingar (alla-----------hälften-----------ingen) räknar du med att köra sommaren 2015? Ska vi köra fler/färe än 6-7 race totalt?

2. På vilka banor vill du att vi ska tävla? (Vännäs – Skellefteå – Luleå – Östersund – Boden – Umeå – Annan?)

3. Hur ska tävlingarna fördelas mellan banorna?

4. Hur ska vi agera vid ev. regn?

5. Vi har under 2014 använt exakt samma upplägg på alla race. 2013 varierade vi så att alla race var olika. Önskemål 2015?

6. Anmälan via hemsidan, synpunkter?

7. Starttid på morgonen, önskemål?

8. Tempo mellan heat under race?

9. Supportklasser?

10. Tekniska regler?

11. Ordet fritt. Vad är bra/dåligt och bör förändras/behållas? Nya idéer?

 

a. Vi kör även under vintern 2014/2015. Kommer du kunna/vilja vara med?

b. Önskemål på race inomhus?

c. NTCC – 1:12 synpunkter?

d. Omfattning, banor, etc. under vintern?

 

Namn:________________________________ Klubb:__________________________

Snälla, se över dina svar igen och försök skriv något på alla frågor, Tack!

Skicka svaren till, info@ntcc.se senast den 24/9, Tack!

söndag, 2014, september 21 - 12:28

För de lite händigare har jag knepat ihop ett kalkylark som går att anpassa till precis det du vill ha.

För att använda denna behöver du fylla i bilens parametrar:

  • Intern utväxling (X-ray har 1,9)
  • Min tänder. DVS minsta drevet + minsta piniongen som kan kombineras.
  • Max tänder. Max tänder största drevet och största piniongen som går att kombinera.

Sen kan du ersätta drevstorlekarna (70-85) och piniongerna (20-36) till det som är intressant just för dig.

X-ray T3:
Intern utväxling: 1,9
"Min tooth": 100
"Max tooth": 112

X-ray T4:
Intern utväxling: 1,9
"Min tooth": 99
"Max tooth": 119

Källa för T3: http://i107.photobucket.com/albums/m283/Skiddins/RC%20Stuff/Xray/T311Gea...

Källa för T4: http://i107.photobucket.com/albums/m283/Skiddins/RC%20Stuff/Xray/T4Geari...

 

måndag, 2014, september 15 - 20:48

Hittade en variant av utväxlingstabell som jag själv använder mig av och som jag justerat lite så att det passar oss.... (Lite Xray kanske...) Den har ett stort område så att både 48 och 64 pitch drev fungerar och alla kan använda den till alla bilar.

Håll till godo. Fyll i dina uppgifter i de gula fälten.

måndag, 2014, september 8 - 10:31

OK, Vännäs närmar sig,  vart är alla förare? 6 anmälda? Hoppas det trillar in några till under sista veckan.

Vi ses!

söndag, 2014, augusti 17 - 18:19

Ville bara hos NTCC tacka för att jag fick komma och leka mer er, hade skoj, lyckades ju kanske inte att komma upp i topp...

men, jag har nu fått prova och inför sista loppet kom bilens setup åt rätt håll, som vem vet nästa gång!

Det ligger ett inlägg hos MiniZäta om mitt äventyr hos NTCC.

 

Jag hoppas vi ses igen!

TACK!
/Johnny

 

lördag, 2014, juni 21 - 18:50

Mitt intryck av den motor vi idag använder, Turnigy 8.5, är riktigt bra. Jag blev förvånad i Luleå där jag trodde att motorn skulle vara, eller snarare kännas, långsam. Visst, jag körde efteråt med min 6.5:a som hade en hel del mer "pulver" men inte så att det gjorde bilen så mycket snabbare. Jämför man varvtider från 2013 så skiljer det ca 0,5 sek mellan motorerna. Ser man till ett tävlingsheat så blev fältet mer hoptryckt och man fick verkligen kämpa för att ta sig om de förare som håller sig på samma nivå. De snabbaste hinner jag inte med och jag kan fortfarande, men långsamt, köra ifrån några "nybörjare" (Definitivt fel att säga nybörjare för alla tar kliv framåt och är nu nästan ikapp mig, som provat detta i 15 år, men jag hittade inget bra ord...) med denna motor. Varvtiderna säger sitt och det är framför allt den bakre delen i fältet som får komma till sin rätt nu.

Det är just tävlingsmomentet där så många kör ungefär lika fort som gör att motorvalet känns ok. Fältet skulle kunna vara samlat i nästan alla varv om ingen gjorde några misstag. Med snabbare motor är misstagen betydligt fler och förarna sprids över banan mycket fortare. Jag trodda att banan i Luleå skulle kännas snabbare och att motorn inte riktigt skulle räcka till, men nu vet jag att mina misstankar om känslan var fel, framför allt under tävling. Även om flera av oss faktiskt kört ett tag så är misstagen för många för att en snabbare motor skulle komma till sin rätt.

Är du riktigt snabb så känner du kanske lite annorlunda och kommer förespråka en snabbare motor, inte bara på träningen, utan även på tävling. Jag vet inte vad t.ex. Marcus tycker, som var med nu i Luleå, trotts sina erkänt mycket stora framgångar inom sporten och under flera år som en av landets snabbaste förare, var det för "trögt" med 8.5? När den svenska eliten kör då hänger man ju av både NT200 och 1:8 Track vilket är nog så häftigt. Men jag har fullt sjå med att fundera ut hur jag ska kunna köra lite fortare så att Linus får någon att tampas med. Just det känns nu mer som "mission impossible" och jag får istället köra mitt allra yttersta för att kunna hålla någon, även "nybörjare", efter mig. Det är inte lätt när alla bilar går lika fort.

Sidor

To prevent automated spam submissions leave this field empty.