Blogg för Kent Asplund

Back eller inte back, det är frågan

Först vill jag säga att jag personligen inte har back påslaget på mina bilar och att jag inte ser det som en fördel att ha back. När man behöver backa har man redan förlorat heatet.

Bakgrund

Inom all(?) bilsport  förutom radiostyrt så har  bilarna back. Jag vet inte om det alltid finns regler för det eller om det bara är naturligt, färemot så är det ett tekniskt krav i F1 eftersom att utan regeln skulle backen rationaliseras bort.

Körtid

Jag och Peter hade en diskussion om heatlängd och hur lång tid man kan köra på en ack, därav undersökningen på framsidan.

Idag gjorde jag en praktisk test där jag körde en fulladdad ack tills reglaget slog av.

Förutsättningar:

  • Motor: Turnigy 17.5 lindningar.
  • Ack: nanotech 5300mAh
  • Li-po cut-off: 3.4V

Resultat:

Efter 8 minuter börjar jag bli lite trött i huvudet, efter 12 minuter började jag få ont i ryggen (dags för fysträning?) efter 15 minuter började det komma misstag, efter 20 minuter var det regelbundna misstag.

Anpassningsbar utväxlingstabell

För de lite händigare har jag knepat ihop ett kalkylark som går att anpassa till precis det du vill ha.

För att använda denna behöver du fylla i bilens parametrar:

  • Intern utväxling (X-ray har 1,9)
  • Min tänder. DVS minsta drevet + minsta piniongen som kan kombineras.
  • Max tänder. Max tänder största drevet och största piniongen som går att kombinera.

Sen kan du ersätta drevstorlekarna (70-85) och piniongerna (20-36) till det som är intressant just för dig.

Däcksvärmare

En fråga som många ställer sig är: Hur mycket mer grepp får man av däcksvärmare?

Svaret är enkelt: Inget alls.

Så varför använder man då däcksvärmare?

  1. Man behöver inte köra X antal varv för att få värme i däcken.
  2. Med de flesta värmare kan man styra så att man har mer värme bak eller fram.
  3. För dom som har svårt att få upp och behålla värmen så det blir enklare att komma över "tröskeln".

Så det är alltså perfekt för den late prylnissen och nybörjare!

Subscribe to RSS - Blogg för Kent Asplund
Subscribe to RSS - Blogg för Kent Asplund
To prevent automated spam submissions leave this field empty.