Först vill jag säga att jag personligen inte har back påslaget på mina bilar och att jag inte ser det som en fördel att ha back. När man behöver backa har man redan förlorat heatet.
Bakgrund
Inom all(?) bilsport förutom radiostyrt så har bilarna back. Jag vet inte om det alltid finns regler för det eller om det bara är naturligt, färemot så är det ett tekniskt krav i F1 eftersom att utan regeln skulle backen rationaliseras bort.
Årests första utomhustävling gick av stapeln på söndagen (10/5)
reportage
I race 2 så var det torrt ute
I race 2 så var det torrt ute och helt andra förutsättningar.
Johnny tog hem kval och snabbaste varv i finalerna samt vann de två första A-finalerna.
Jag och Peter hade en diskussion om heatlängd och hur lång tid man kan köra på en ack, därav undersökningen på framsidan.
Idag gjorde jag en praktisk test där jag körde en fulladdad ack tills reglaget slog av.
Förutsättningar:
- Motor: Turnigy 17.5 lindningar.
- Ack: nanotech 5300mAh
- Li-po cut-off: 3.4V
Resultat:
Efter 8 minuter börjar jag bli lite trött i huvudet, efter 12 minuter började jag få ont i ryggen (dags för fysträning?) efter 15 minuter började det komma misstag, efter 20 minuter var det regelbundna misstag.
Skriv ett mail och nummrera svaren enligt nedan.
Utvärdering av NTCC sommaren 2014
(Till alla som deltagit / visat intresse för NTCC. Sprid gärna vidare till blivande eller nyfikna som också får vara med!)
1. Hur många tävlingar (alla-----------hälften-----------ingen) räknar du med att köra sommaren 2015? Ska vi köra fler/färe än 6-7 race totalt?
2. På vilka banor vill du att vi ska tävla? (Vännäs – Skellefteå – Luleå – Östersund – Boden – Umeå – Annan?)
3. Hur ska tävlingarna fördelas mellan banorna?
För de lite händigare har jag knepat ihop ett kalkylark som går att anpassa till precis det du vill ha.
För att använda denna behöver du fylla i bilens parametrar:
- Intern utväxling (X-ray har 1,9)
- Min tänder. DVS minsta drevet + minsta piniongen som kan kombineras.
- Max tänder. Max tänder största drevet och största piniongen som går att kombinera.
Sen kan du ersätta drevstorlekarna (70-85) och piniongerna (20-36) till det som är intressant just för dig.
Hittade en variant av utväxlingstabell som jag själv använder mig av och som jag justerat lite så att det passar oss.... (Lite Xray kanske...) Den har ett stort område så att både 48 och 64 pitch drev fungerar och alla kan använda den till alla bilar.
Håll till godo. Fyll i dina uppgifter i de gula fälten.
OK, Vännäs närmar sig, vart är alla förare? 6 anmälda? Hoppas det trillar in några till under sista veckan.
Vi ses!
Ville bara hos NTCC tacka för att jag fick komma och leka mer er, hade skoj, lyckades ju kanske inte att komma upp i topp...
men, jag har nu fått prova och inför sista loppet kom bilens setup åt rätt håll, som vem vet nästa gång!
Det ligger ett inlägg hos MiniZäta om mitt äventyr hos NTCC.
Jag hoppas vi ses igen!
TACK!
/Johnny
Mitt intryck av den motor vi idag använder, Turnigy 8.5, är riktigt bra. Jag blev förvånad i Luleå där jag trodde att motorn skulle vara, eller snarare kännas, långsam. Visst, jag körde efteråt med min 6.5:a som hade en hel del mer "pulver" men inte så att det gjorde bilen så mycket snabbare. Jämför man varvtider från 2013 så skiljer det ca 0,5 sek mellan motorerna. Ser man till ett tävlingsheat så blev fältet mer hoptryckt och man fick verkligen kämpa för att ta sig om de förare som håller sig på samma nivå.
Sidor
Subscribe to RSS - bloggar
I race 2 så var det torrt ute och helt andra förutsättningar.
Johnny tog hem kval och snabbaste varv i finalerna samt vann de två första A-finalerna.