Gäller vid en tävling (Arrangerande klubb)
Denna sida är en förenkling med en lista som förklarar ansvarsfördelningen vid en tävling. Om skillnad finns mellan den text som står i reglerna, och vad som står på denna sida, gäller reglerna i första hand.
Arrangör:
En Klubb (Arrangerar enligt det upplägg som gäller för NTCC)
Cup-kommitté:
Förkortas ”CK” och är deltagande klubbars beslutande representanter i NTCC.
Tävlingsledare:
Klubbens ansvar (Får även vara förare)
Tävlingsinbjudan:
Klubbens ansvar (Ska vara publicerad på denna sida senast 3 veckor före tävlingsdag. Ska innehålla alla oklarheter som klubben ska ta ställning till.)
Varvräkning:
Klubbens ansvar (AMB RC4 Dekoder med lämplig mjukvara typ RCM eller motsvarande.)
Löpande resultat:
Klubben ansvara för skrivare finns och att heatresultat sätts upp på lämplig yta.
Max startande:
Klubbens ansvar (för en eventuell begränsning)
Klasser:
Klubbens ansvar (för eventuella supportklasser förutom NTCC/F1.)
Servering:
Klubbens ansvar (att meddela vad som gäller vid aktuell tävling.)
Mekplatser:
Klubbens ansvar (att alla förare ryms i depån och att alla förare får tillgång till ett 230V uttag var att sätta skarvsladdd i.)
Mekbord:
Klubbens ansvar (att fördela de bordsplatser man har att erbjuda.) Förare ansvarar själv för sitt mekbord om antalet bord klubben erbjuder, inte räcker till.
Säkerhet:
Klubbens ansvar (att det t.ex. finns en sandhink som ”brandsläckare” för LiPo tillgänglig.)
Prisbord:
Klubbens ansvar (för respektive deltävlings eventuella prisbord.) (Säsongsfinal: Arrangerande klubb.)
Hantera mattor:
Klubben ansvarar (Förare förväntas hjälpa till med städning av lokal efter tävling inomhus då t.ex. sporthall används.)
Tävlingsform:
Klubbens ansvar (Klubben följer gällande riktlinjer som NTCC har.)
Tider:
NTCC har ett grundförslag på start och stopptid (ramtid) som klubb får göra smärre justeringar på.
Anmälan:
Klkubbens ansvar (Klubb väljer anmälninggsida på sommaren. Vintertid via MyRcm. Anmälan senast 14 dagar före race.)
Startavgift:
Enligt NTCC (Föranmälan 200kr, +50kr extra klass, ungdomar 50% efteranmälan 200%)
Kurvvakter:
Enligt NTCC (Tillägg: om en förare samtidigt sköter tidtagningen behöver han inte stå kurvvakt.)
Laddning:
Enligt NTCC (All laddning ska ske i laddpåse i max 2C. Max 4,2V/cell.)
Ekonomi:
Enligt NTCC (30kr/unik förare går till cupens omkostnader.) Klubb som ordnar sidoinkomster får behålla dessa.
Avlysning av klass/tävling:
Vid färre än 7 deltagare/klass samt vid regn kan klassen ställas in. (CK tillsammans med tävlingsledning)
Besiktning:
Klubbens ansvar att ordna mätutrustning och plats. Klubben ansvarar för upplägg och genomförande.
Beslut:
Om arrangerande klubb kringgår eller gör egna tillägg till de regler som NTCC skapat, som klubben i och med att man tagit på sig arrangemanget av en tävling godkänt, kan CK avbryta tävling till dess att klubben rättat till de överträdelser som är gjorda.