Tävlingsregler
NTCC (Tävlingsregler)
§ 4.0 Regelverk
NTCC har för avsikt att behålla detta regelverk under flera år. Tanken är att, när en framtida förändring införs, t.ex. på karosser, då gäller en infasningsperiod så att den äldre, i det här exemplet, karossen, hinner "nötas ut" innan den nya regeln tillämpas fullt ut.
Vid förarsammanträdet kan man fatta beslut om att förändra de tekniska reglerna och modifiera det raceupplägg som anmälts om beslutet fattas enhälligt av närvarande förare.
Regelverket kan när som helst ändras, justeras eller modifieras av CK.
§ 4.0.1 Målsättning med NTCC
Vi ska vara en cup i huvudsak från Norr och Västerbotten som alla är och ska känna sig välkomna till. Vi vill att alla ska få köra med liknande förutsättningar och lära sig så mycket som möjligt under trevliga förhållanden. Det ska vara roligt och möjligt för alla att vara med oavsett kunskapsnivå. Nya förare får hjälp med all nödvändig information på plats. Det ska vara en låg långsiktig kostnad men alla skall likväl kunna utvecklas som förare inom cupen.
§ 4.1 Startavgift och anmälan
Startavgift är 200kr/tävling vid föranmälan och förskottsbetalning via arrangörens Swish (eller t.ex. MyRcm) senast 5 dagar före race. Efteranmälan möjlig med dubbel startavgift fram till ca en timme före stat, men endast efter samråd och godkännande av arrangör. Start i flera klasser kostar +50kr/klass. Ungdomar under 18 år betalar 50 %. Avanmälan möjlig fram till 48 timmar före start med full återbetalning.
Vinterns deltävlingar genomförs som lokal tävling och är öppen för förare med debutant eller nationell licens. Ej licensierade förare kan fylla i utbildningsintyg på plats som då gäller som licens.
§ 4.2 Tävlingsupplägg
Race ska normalt genomföras under en dag och omfatta träning, kval och final. En dag börjar med träning, anmälan/registrering och besiktning varefter det inträder körförbud på banan. En ordentligt tilltagen lunchrast hålls vid lämplig tidpunkt då det åter är fri träning på banan.
Upplägget får anpassas av arrangör utifrån klasser och antalet förare.
Riktlinje för fördelning mellan A-, B- och C, etc. -finaler. Utomhus kan varje final bestå av upp till 12 förare. Inomhus ca 6-8 per final vid banstorlekar som oftast har använts.
Utomhus | ||||||||||||||||||||||||
Antal Förare | 1-10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | osv | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
A-final | 1-10 | 6 | 7 | 7 | 8 | 8 | 8 | 9 | 9 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | ||
B-final | 5 | 5 | 6 | 6 | 7 | 8 | 8 | 9 | 9 | 10 | 6 | 7 | 7 | 8 | 8 | 8 | 9 | 9 | 10 | 10 | 10 | |||
C-final | 5 | 5 | 6 | 6 | 7 | 8 | 8 | 9 | 9 | 10 | 6 | |||||||||||||
D-final | 5 |
Inomhus | ||||||||||||||||||||||||||
Antal Förare | 1-7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 |
A-final | -7 | 4 | 5 | 5 | 6 | 6 | 5 | 5 | 6 | 6 | 6 | 6 | 5 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 |
B-final | 4 | 4 | 5 | 5 | 6 | 4 | 5 | 5 | 5 | 6 | 6 | 5 | 5 | 6 | 6 | 6 | 6 | 5 | 5 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | |
C-final | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 6 | 5 | 5 | 5 | 5 | 6 | 6 | 5 | 5 | 5 | 6 | 6 | 6 | 5 | 5 | ||||||
D-final | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 6 | 5 | 5 | 5 | 5 | 6 | 6 | 5 | 5 | ||||||||||||
E-final | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 6 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
F-final | 4 | 5 |
I respektive klass ska det vara minst ca 25 minuter mellan varje heat som en enskild förare ska köra.
Tidtagning sker med AMB RC4 dekoder och lämplig personlig transponder. Förare ansvarar för egen transponder. Mjukvaran är RCM eller annat program med motsvarande funktioner.
§ 4.2.1 Inomhus – år 2024-2025
Det är ett fast tävlingsupplägg som gäller på samtliga tävlingar för alla klasser.
- Fri eller organiserad träning på morgonen. (Kan ev strykas om tidsschemat kräver det)
- Två kval där bästa tid på 3 varv i följd räknas som kvalresultat och delar in förarna i sin respektive final som man behåller under alla finaler. Seedning till kvalen görs efter rådande poängställning. Vid säsongsstart används föregående säsongs resultat.
- Fyra finaler där de två bästa resultaten (placering) räknas i respektive finalheat. Vid lika avgörs det av bästa resultat av räknade finaler. Till sist är det snabbaste räknade finalen som avgör.
- Alla kval körs i 5 minuter samt finaler i Touring medan FWD kör 6 minuter och 1:12 har 8 minuters finaler.
Ramtid för en tävlingshelg ska hålla sig mellan ca 08.00 - 17.00 söndag.
I cupen räknas 4 av 5 tävlingar samt finalen som alltid räknas.
§ 4.2.2 Utomhus – år 2023
Planerad ramtid för en dag ska hålla sig mellan ca 8.30 och 17.00. Om inget annat uppges gäller följande:
EL Touring varvas (TC) med F1/FWD som kör gemensamt om inte startfältets storlek motiverar att även F1/FWD delas. Alla klasserna kör samma upplägg.
- Fri träning
- Organiserad träning i ett 5 minuter heat för att kolla transpondrar och tidtagningssystem. Seedning till kvalen görs efter rådande poängställning. Vid säsongsstart föregående säsongs resultat.
- Kval med 2 x 15 minuter där 3 bästa varv i följd räknas.
- 5 finaler a' 5 minuter där placering i 2 av 5 avgör. Vid lika är 3:e (sen 4:e osv.) resultat avgörande.
- Antal förare/heat avgör respektive arrangerande klubb utifrån de fysiska förutsättningarna i depå och på förarställning.
I cupen räknas 3 av 4 race samt finalen. Vid ev inställt race (typ regn etc.) räknas alla övriga i cupen.
§ 4.3 Supportklasser
Det är upp till respektive klubb att besluta om en supportklass under en tävling, dock ej under vintern 2024-25 då inga supportklasser tillåts.
§ 4.4 Ordningsregler
Det är ej tillåtet att träna på banan mellan olika heat. Undantag är om det förekommer radiostörningar eller efter att man blivit påkörd och bilen tagit stor skada. Då kan förare få testköra i tre varv efter godkännande av tävlingsledning. Vid lunch är det dock alltid tillåtet med fri träning på banan.
Skrik från förarställning är ej tillåtet liksom vårdslös körning. Speciell radiodepå används inte men radio i depå ska normalt vara avslagen. Förare förväntas stanna kvar till prisutdelningen är genomförd.
Vid överträdelser av regler kan förare bestraffas med i lindriga fall att starta från depån i kommande final eller i grövre fall att ej tillåtas starta i nästkommande heat. Tävlingsledaren har här hjälp av CK vid bedömning om dommare saknas.
§ 4.4.1 Besiktning
Besiktning sker på alla tävlingar. Ansvarig person ska finnas med på inbjudan. Besiktning kan varieras men ska då vara sanktionerad av CK för att hålla minst en standard-nivå.
Alla bilar ska ställas i park ferme efter avslutat heat. Bilen ska lämnas orörd, där endast strömmen får kopplas ur.
§ 4.4.2 Startprocedur
Fram till det är 3 min kvar till start kan förare begära ”time out”, och får då under 10 minuter (om det blir godkänt av tävlingsledaren) skruva i sin bil. Samtidigt så förlorar man sin startplats och måste starta från depån. Övriga förare får inte röra sin bil under den extra tiden. Sker detta ska också den föraren starta från depån om man har fått godkänt att skruva.
Vid 45 sek till start stängs banan och bilarna får endast framföras i låg fart för att ställas upp på startposition. När det är 20 sekunder kvar till start ska alla bilar stå startklara, alltså stå stilla på sin startruta.
Om förare inte följer ovan beskrivna startprocedur, bestraffas föraren med en varning. Vid upprepning med ett varvs avdrag.
§ 4.4.3 Kurvvakt
Förare ska vara kurvvakt, normalt direkt efter sitt heat, eller när tävlingsledningen anmodar det. När det är två minuter kvar till start ska bilvändarna stå i position för att vara kurvvakt.
Ev. bestraffning av kurvvakt består av att 1:a gången startar man från depån i nästkommande final. Därefter står man helt över nästkommande heat, för att vid 3:e förseelsen bli man placerad sist i tävlingen och har kört klart för dagen. Endast tävlingsledaren kan bevilja befrielse från att vara kurvvakt under ett heat. (Förutom för t.ex. underåriga etc. som inte bör stå.)
En eller flera erfarna förare som har utsetts innan tävlingen eller senast på förarsammanträdet ska kunna vara domare (RC) och döma heat istället för att vara kurvvakt. Lika gäller om en person har en eller flera arrangörsroller samtidigt som man är förare.
§ 4.5 Poäng
Poängutdelning sker med 25p till segraren, 24p till tvåan, 23p till trean osv. Dock få alla minst 1 poäng. För att bli uppflyttad till en final ska man haft intentionen till ett resultat från ett kval och för att få poäng från en tävling ska bilen rullat minst ett varv i någon final. För att det ska räknas cuppoäng från en deltävling ska det vara minst fyra förare som startat i en klass. Vid säsongens slut summeras poängen. Vid lika poäng gäller i 1:a hand: flest segrar (bästa placering), i 2:a hand: finalens resultat.
Vid regn ska minst 70 % av dagens race genomföras för att den ska räknas. Cup segrare koras om minst tre race kunnat genomföras. Resultat och ställning redovisas på NTCC’s hemsida.
§ 4.6 Tävlingskalender
Tävlingarna genomförs på utsatta dagar och vid regn (vatten på banan) väntas regnet ut för att kunna genomföra planerat race. Vid regn hela dagen ställs dagens race in utan något ersättningsrace. Om utlovat regn är väldigt övertygande kan representant från arrangerande klubb tillsammans med representant i CK besluta att planerat race ställs in redan dagen före utsatt datum om det meddelas uttryckligen till alla anmälda.
Avlysning av en klass är upp till arrangör om det är färre än 7 anmälda.
§ 4.7 Organisation
En Cup-kommitté (CK) med en representant från i dagsläget SMS, JMK, UAK, LRCK (4 st.) tar alla strategiska och övriga gemensamma beslut i cupen, som fastläggande av tävlingsdatum, regler, ekonomi, mm.
För närvarande består CK av följande personer med motsvarande ansvarsområde. Peter - Hemsida, Jörgen - Besiktningsorganisation/inköp, Dennis - Kassör, Kenth - Domarorganisation.
Förare från nya klubbar som frekvent deltar i cupen på nya banor bör tillfrågas om de vill vara med och arrangera race och därmed också kunna ingå i CK.
§ 4.8 Klasser i NTCC
Normalt ingår Touring och FWD på alla våra sammankomster.
Övriga klasser behandlas som supportklass (vintern 2024-25 ingår 1:12 som en ordinarie klass.)
§ 4.9 Övrigt i NTCC
Inomhus ska banan vara av nålfilt. Koner eller liknande ska användas som kurbs så att man undviker sargträffar (idealspår nära fast hård kant) i största möjliga mån. Bredd på banan bör vara 2 meter. Banan måste dock ha fritt minst 1,8 m mellan mattkant/sarg/koner och övriga hinder/bankant. I sporthall behöver inte mattorna tejpas överallt om de ligget plant på golvet av egen tyngd. På utsatta ställen bör tejp dock användas. Det är upp till föraren att höja bilens markfrigång för att undvika att fastna under mattan.
§ 5.0 Rutiner i NTCC
För att fördela arbetsuppgifter och hålla en liknande nivå på hela cupen gäller följande att förhålla sig till vid en tävling i NTCC.
§ 5.1 För arrangerande klubb i NTCC
-
Ansöka om tävlingstillstånd om tävlingen kräver det och anslå det på banan. Under vintersäsongen ansöks varje tävling i LOTS som lokal tävling.
-
Skriv en tävlingsinbjudan som skickas till en webbansvarig senast 23 dagar före tävlingen.
-
Ange i inbjudan, max antal startande om behov finns, möjligheter till lunch, vad som gäller för mekplatser och -bord, etc.
-
Ange i inbjudan vilket raceupplägg klubben tänker använda. Återkoppla senast torsdag före race om justeringar ska göras.
-
Ange i inbjudan vilken start och sluttid som planeras på själva tävlingen.
-
Utse tävlingsledare som har det övergripande ansvaret för tävlingens genomförande. (Anges i inbjudan och får köra själv.)
-
Utse tidtagare som sköter om tidtagningen före och under tävlingen samt ser till att resultat sätts upp under tävlingen och finns tillgängligt snarast med varvtider mm på webben. (Anges i inbjudan och får köra själv.)
-
Utse en banchef och ansvarar för att banan uppfyller de krav som ställs. (Anges i inbjudan och får köra själv.)
-
Utse en besiktningsansvarig som ska organisera besiktning under tävlingen. (Anges i inbjudan och får köra själv.)
-
Se till att ström finns framdraget så varje förare har möjlighet att koppla in egen skarvsladd.
-
Ansvara för att ett fungerande tidtagningssystem finns med ändamålsenlig mjukvara.
-
Hålla med högtalarsystem både på bana och i depå, både för speaker och tidtagningssystem.
-
Fotografera tävlingen så att prispall och minst ett par ytterligare vimmel-/racingbilder kan publiceras på hemsidan efter varje race.
-
Ansvara för säkerheten på tävling.
-
Ansvara för att en våg, voltmeter, highride samt karossjigg eller motsvarande finns tillgänglig på lämplig plats där besiktning kan genomföras.
-
Besluta om en klass ska köra även om det är färre än 7 anmälda.
-
Betala NTCC 30kr/unik förare på en tävling, för cupens omkostnader.
-
Införskaffa 3 pokaler som delas ut till de "bästa" juniorerna.
§ 5.2 För CK i NTCC
-
Se till att resultat och annan information finns tillgängligt på webben. Publicera inbjudan 3 veckor före tävlingsdatum, resultat snarast efter målgång, mm.
-
Sköta den gemensamma ekonomin, efter varje deltävling och vid säsongsavslutning etc.
-
Köpa pokaler som delas ut efter cupfinal till de bästa totalplaceringarna i respektive klass. Det ska även finnas ett lotteri efter finalen med ändamålsenliga RC-priser för förare med 50 % startfrekvens eller mer.