Tekniska regler F1

NTCC tekniska regler för 1:10 F1

§ 2.0 Allmänt

Reglerna är baserade på ETS/MSEC/SSIC F1-Regler men med vissa lokala förändringar utifrån vår historik och tidigare erfarenheter.

Dispens till nya förare i radiostyrt ges frikostigt. Vi ser gärna fler bilar på banan! Vid återkommande deltagande eftersträvas dock att man successivt justerar sin bil så att den så småningom helt uppfyller reglementet. Erfaren förares bil ställs det höga tekniska krav på direkt.

Bilarna skall ha ett naturtroget utseende. Inga egna modifikationer på motor eller reglage är tillåtna.

§ 2.1 Chassi

  • Max bredd 190mm
  • Stel bakaxel.
  • Dämpning på framvagn är ej tillåten.
  • Hjulbas 264mm +-5mm.

§ 2.2 Motor

  • Valfri motor 21.5 med fast bakstycke enligt EFRA eller ROAR lista.
  • Äldre motorer som är 21.5 med fast bakstycke, som inte är EFRA eller ROAR tillåts så länge de finns bland aktiva förare. Med aktiv förare menas att den ska ha använts i en NTCC tävling under 2018 eller 2019.

§ 2.3 Utväxling

Utväxling är fri men är du osäker kan du börja med FDR 2,2 – 2,5

§ 2.4 Kaross

Endast F1-liknande karosser är tillåtna.

§ 2.4.1 Vingar

  • Endast vingar som är allmänt tillgängliga är tillåtna. Egentillverkade vingar (3D-printade) måste finnas till försäljning för rimlig summa (mindre än kommersiella) och använda "standard" infästning. Nytt utseende/material på 3D-printad vinge ska vara presenterad och material- och mått- godkänd senast på föregående tävling innan konstruktionen får användas på tävling.
  • Bakvinge skall vara max 100x37x20mm, dams exkluderade.
  • Framvinge skall vara max 180x40x20mm.

§ 2.5 Däck

  • Utomhus 2018: RIDE GR eller Hudy färdiglimmade hjul är godkända.
  • (Även äldre Ride F1 däck är tillåtna samt F1 däck från GRP som heter fram: GFX10-S2 bak: GRX20-S2.)
  • Inomhus 2018-19: RIDE GR eller Hudy färdiglimmade hjul är godkända.
  • (Även äldre Ride F1 däck är tillåtna samt F1 däck av gummi från GRP fram till Nyår.)

§ 2.5.1 Däcksoppa

  • MR33 V4 (Carpet additive 100ml ETS)
  • Däckvärmare tillåts tillsvidare.

§ 2.6 Batteri

Valfritt LiPo ”hardcace" med 2 celler 7,4/7,6v. Får laddas till max 8,4v.

All laddning ska ske med "normalladdning" (< 2C) och i stängd ”laddpåse”. Om någon ertappas är bestraffningen att föraren inte tillåts starta i nästa heat.

§ 2.7 Fartreglage

Valfritt reglage men det ska köras som ”blinky”. Sensor rekommenderas. Ingen turbo/punsch, Prostock variant eller annat än "0” i timing" om dessa eller liknande funktioner finns i reglaget vilket är upp till föraren att bevisa vid besiktningen. (Prostock = Blinky + turbo, finns bl.a. i vissa ORCA-modeller som då blinkar rött.)

Back är tillåtet men det är inte tillåtet att köra mot körriktningen.

Ingen aktiv elektronik som drar nytta av sensorer är tillåtet (ABS/TC/Stabilisering)

§ 2.8 Vikt

Minsta vikt på startklar bil är 1050g.

Sammanfattning, några av nyheterna inför 2019-20

Motorregler uppdaterade
To prevent automated spam submissions leave this field empty.