Tekniska regler F1 och FWD

NTCC tekniska regler för 1:10 F1

§ 2.0 Allmänt

Reglerna är baserade på ETS/MSEC/SSIC F1-Regler men med vissa lokala förändringar utifrån vår historik och tidigare erfarenheter.

Dispens till nya förare i radiostyrt ges frikostigt. Vi ser gärna fler bilar på banan! Vid återkommande deltagande eftersträvas dock att man successivt justerar sin bil så att den så småningom helt uppfyller reglementet. Erfaren förares bil ställs det höga tekniska krav på direkt.

Bilarna skall ha ett naturtroget utseende. Inga egna modifikationer på motor eller reglage är tillåtna.

§ 2.1 Chassi

  • Max bredd 190mm
  • Stel bakaxel.
  • Dämpning på framvagn är ej tillåten.
  • Hjulbas 264mm +-5mm.

§ 2.2 Motor

  • Valfri motor 21.5 med fast bakstycke enligt EFRA eller ROAR lista.
  • Äldre motorer som är 21.5 med fast bakstycke, som inte är EFRA eller ROAR tillåts så länge de finns bland aktiva förare. Med aktiv förare menas att den redan ska ha använts i en NTCC tävling före 2020.

§ 2.3 Rollout

Utväxling är fri men är du osäker kan du börja med FDR 2,2 – 2,5

§ 2.4 Kaross

Endast F1-liknande karosser är tillåtna.

§ 2.4.1 Vingar

  • Endast vingar som är allmänt tillgängliga är tillåtna. Egentillverkade vingar (3D-printade) måste finnas till försäljning för rimlig summa (mindre än kommersiella) och använda "standard" infästning. Nytt utseende/material på 3D-printad vinge ska vara presenterad och material- och mått- godkänd senast på föregående tävling innan konstruktionen får användas på tävling.
  • Bakvinge skall vara max 100x37x20mm, dams exkluderade.
  • Framvinge skall vara max 180x40x20mm.

§ 2.5 Däck

  • Utomhus 2023: RIDE GR, FENIX F1-A-R eller Hudy v1 och v2 färdiglimmade hjul är godkända. 
  • Inomhus 2022-23: RIDE GR, FENIX F1-A-R eller Hudy v1 och v2 färdiglimmade hjul är godkända. 

§ 2.5.1 Däcksoppa

  • Utomhus: Inte tillåtet
  • Inomhus: MR33 V4 (Carpet additive 100ml ETS) 

§ 2.6 Batteri

Valfritt LiPo ”hardcace" med 2 celler 7,4/7,6v. Får laddas till max 8,4v.

All laddning ska ske med "normalladdning" (< 2C) och i stängd ”laddpåse”. Om någon ertappas är bestraffningen att föraren inte tillåts starta i nästa heat.

§ 2.7 Fartreglage

Valfritt reglage men det ska köras som ”blinky”. Sensor rekommenderas. Ingen turbo/punsch, Prostock variant eller annat än "0” i timing" om dessa eller liknande funktioner finns i reglaget vilket är upp till föraren att bevisa vid besiktningen. (Prostock = Blinky + turbo, finns bl.a. i vissa ORCA-modeller som då blinkar rött.)

Back är tillåtet men det är inte tillåtet att köra mot körriktningen.

Ingen aktiv elektronik som drar nytta av sensorer är tillåtet (ABS/TC/Stabilisering)

§ 2.8 Vikt

Minsta vikt på startklar bil är 1050g.

Sammanfattning, några av nyheterna inför 2024

Fenix däck ok.
Däcksvärmare är borttaget.
To prevent automated spam submissions leave this field empty.