Tekniska regler Touring

NTCC tekniska regler för 1/10 Touring

§ 1.0  Allmänt

”1:10 El Touring” är en klass som har lokala regler som passar de flesta lokala förare enligt den erfarenhet vi hitintills har skaffat oss. Tekniska dispenser ges oftast till nya förare innan de hunnit konvertera sina bilar.

§ 1.1 Chassier

Alla el-touringbilar med max chassibredd av 190mm är tillåtna.

Undantag är el-RTR bilar typ Kyosho Fazer och liknande som tillåts vara med även om de är 200mm. 

Minsta markfrigång innan start 5mm.

§ 1.2 Motorer

Utomhus: Turnigy Trackstar 8.5T. art.nr 9192000038

Inomhus: Valfri 13.5T motor från EFRA, ROAR eller BRCA-listorna.

§ 1.3 Rollout

Total utväxling

Utomhus: 5,67

Inomhus: 5,50

Lägre utväxling är godkänd, t.ex. 6,0.

§ 1.4 Karosser

Alla karosser 190mm som föreställer en touringbil är godkända. Fr.o.m 2019-02-15 är minvikten 90gram.

Karossen ska vara målad och ha transparenta rutor. Karossen ska vara försedd med grill samt lysen både fram och bak, målade eller med dekal. I A-final är det inte tillåtet med karosser som har enfärgad utsida, vingen räknas ej. Karossen skall klippas ut och monteras som förebilden. I bak får karossen klippas upp maximalt 45mm. Hjulen får inte sticka utanför karossen sett ovanifrån. Vinge ska vara proportionell med förebilden och får inte sticka upp ovanför taklinjen. Vingens utstick bakom kaross får vara max 10 mm samt ha en profil med max 20x40mm. Karossens totala min höjd är 125 mm. Alla måttangivelser är med bil stående på 15 mm box.

Inga andra hål än de som krävs för karossfästen och antenn tillåts.

§ 1.5 Däck och fälgar

Godkända däck finns att köpa på tävlingsdagen för rimligt/fördelaktigt pris.

§ 1.5.1 Utomhus

Däck ska vara av typen färdiglimmade Sorex 36 (XG-36SR). Vid kall/blöt bana kan tävlingsledning i undantagsfall även godkänna "inomhusdäck" som regndäck.

NTCC” tillåter inte användning av däcksvärmare, däcksoppa eller någon annan typ av kemikalier.

§ 1.5.2 Inomhus

Däck skall vara av typen Sweep SQT-28P eller Volante V5 28CP.

Däcksvärmare tillåts tillsvidare. Endast dessa däcksoppor är godkända i originalförpackning. Däcksoppor kan tillkomma, alternativt falla ifrån. Finns det önskemål på däcksoppor kontakta NTCC representanter. Vid misstanke om användning av däcksoppa med olja i, vilka försämrar fästet för övriga deltagare, är det upp till arrangören att beslagta/testa däcksoppan. Listan för godkända däcksoppor i NTCC är följande.

  • Dispens till 2018-12-31: Spider Grip Green X Strong (SGSX-125)
  • Dispens till 2018-12-31: Spider Grip Blue Strong (SGBS-125)
  • Dispens till 2018-12-31: NOSRAM Traction Additive Carpet (NR96010)
  • Dispens till 2018-12-31: LRP Top Grip Carpet 3 (65012)
  • MR33 V4 (Carpet additive 100ml ETS)

§ 1.6 Batteri

Valfritt LiPo ”hardcace" med 2 celler 7,4/7,6v. Får laddas till max 8,4v.

All laddning ska ske med "normalladdning" (< 2C) och i stängd ”laddpåse”. Om någon ertappas är bestraffningen att föraren inte tillåts starta i nästa heat.

§ 1.7 Fartreglage

Valfritt reglage men det ska köras som ”blinky”. Sensor rekommenderas. Ingen turbo/punsch, Prostock variant eller annat än "0” i timing" om dessa eller liknande funktioner finns i reglaget vilket är upp till föraren att bevisa vid besiktningen. (Prostock = Blinky + turbo, finns bl.a. i vissa ORCA-modeller som då blinkar rött.)

Back är tillåtet men det är inte tillåtet att köra mot körriktningen.

§ 1.8 Vikt

Minsta vikt på körklar bil är 1320g.

Sammanfattning, några av nyheterna inför 2018-19

Däcksoppa blir en sort.
Laddregler med bl.a. sanktioner om man ertappas.
Karros med minimivikt.
Lägre lägsta totalvikt.

 

To prevent automated spam submissions leave this field empty.